Nowy kopolimer poliwęglanowy Lexan FST9705

Nowy kopolimer poliwęglanowy… GE Plastics wprowadza kopolimer poliwęglanowy Lexan FST9705, całkowicie nowy rodzaj tworzywa, które pozwoli producentom wyposażenia wnętrz samolotów zredukować ciężar i koszt elementów bez komplikowania procesu obróbki.

Nowy materiał dopełnia portfolio polieteroimidowych tworzyw konstrukcyjnych Ultem i wychodzi naprzeciw współczesnym rygorystycznym wymaganiom w zakresie bezpieczeństwa i estetyki. Lexan FST9705 jest odpowiednim materiałem do takich zastosowań jak wyposażenie miejsc pasażerskich oraz osłony i oprawy okienne.

Materiał jest zgodny z lotniczymi przepisami przeciwpożarowymi zarówno w zakresie ciepła spalania, jak i emisji dymu i toksycznych produktów spalania. Na szczególne podkreślenie zasługuje wartość współczynnika OSU na poziomie 55/55. Wysoka sztywność i znakomita udarność pozwalają wytwarzać cieńsze i lżejsze elementy wyposażenia wnętrz, co przyczynia się do oszczędności paliwa.

Kopolimer poliwęglanowy LexanFST9705Dzięki naturalnej bazie kolorystycznej polimeru tworzywo Lexan FST daje się wybarwić na kolor śnieżnobiały do wartości współczynnika jasności L równej 94, zgodnie z systemem pomiaru kolorów CIE Lab. Barwienie w masie wpływa na ograniczenie zużycia farby1. Dodatkową zaletę stanowi wysoka trwałość powierzchni tworzywa w porównaniu z tworzywami malowanymi powierzchniowo.

- Przemysł lotniczy długo czekał na materiał spełniający normy ogniotrwałości, który byłby łatwiejszy w barwieniu - mówi Doug Hamilton, kierownik produktu w GE Plastics odpowiedzialny za produkty Lexan. - GE nareszcie spełnia te oczekiwania wprowadzając Lexan FST9705. Nowy rodzaj tworzywa zaprojektowaliśmy specjalnie z myślą o spełnieniu kluczowych parametrów pożądanych przez projektantów. Mowa tu o mniejszym ciężarze i eliminacji farby powierzchniowej w przypadku elementów śnieżnobiałych lub innych kolorów wystawionych na działanie promieniowania UV.

Zdaniem Hamiltona, dzięki znakomitej udarności koszty produkcji elementów ulegają obniżeniu ponieważ wytwarzane elementy są cieńsze. Lexan FST9705 ma najwyższą udarność spośród wszystkich tworzyw GE spełniających normę OSU. Do tej pory stosowane tworzywa cechowały pewne ograniczenia, teraz zaś klienci mają do dyspozycji nieograniczone możliwości.

Według danych Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego każdy kilogram odjęty z masy samolotu pasażerskiego klasy wąskokadłubowej oznacza roczną oszczędność paliwa na poziomie 372 dolarów, przy czym okres eksploatacji takiego samolotu zwykle szacuje się na 20 lat.

Czytaj więcej: