Globalny handel stawia przed przedsiębiorstwami rosnące wymagania w zakresie bezpieczeństwa logistycznego, śledzenia ładunków oraz zgodności z regulacjami. Szczególną rolę odgrywają tu opakowania przemysłowe dla maszyn, urządzeń, komponentów elektronicznych oraz towarów niebezpiecznych. Muszą one jednocześnie spełniać rygorystyczne wymogi prawne, wpisywać się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym, ograniczać zużycie zasobów i ilość odpadów, a także odpowiadać na postępującą cyfryzację procesów transportowych, w tym wykorzystanie systemów opartych na sztucznej inteligencji. Europejskie rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) wyraźnie przesuwa punkt ciężkości w kierunku zamkniętych obiegów materiałowych, weryfikowalnego pochodzenia surowców oraz możliwości wielokrotnego użycia i recyklingu. W tym kontekście palety, skrzynie i pojemniki transportowe stają się istotnymi elementami funkcjonującej gospodarki cyrkularnej, a producenci opakowań i usługodawcy logistyczni muszą dostosowywać zarówno konstrukcję wyrobów, jak i modele ich użytkowania oraz zwrotu.
Gospodarka o obiegu zamkniętym w opakowaniach przemysłowych
Gospodarka o obiegu zamkniętym stała się tematem kluczowym we wszystkich grupach materiałów opakowaniowych. Na przykład w segmencie palet z tworzyw sztucznych producent Craemer pokazuje, w jaki sposób można prowadzić zamknięty obieg surowców w skali przemysłowej, wykorzystując recyklat Zero Virgin. Firma odzyskuje polietylen z wycofanych z użytkowania produktów i przetwarza go ponownie na palety przeznaczone do dużych obciążeń, takie jak nowy model E3-5 Zero Virgin. Według producenta jakość takiej palety jest porównywalna z wyrobami z surowca pierwotnego, a sama paleta jest wytrzymała, stabilna i w pełni recyklowalna.
Zamknięte obiegi dla taśm spinających i opakowań z drewna
PPWR ustanawia wysokie wymagania w zakresie możliwości ponownego użycia opakowań, w tym także dla folii stretch i taśm spinających. Grupa 13 przedsiębiorstw z branży taśm spinających, w tym Mosca i Teufelberger, wskazywała na ryzyka dla bezpieczeństwa transportu i prowadziła kampanię na rzecz wyłączenia tych produktów z obowiązkowych poziomów ponownego użycia. W październiku 2025 r. Komisja Europejska zdecydowała o wyłączeniu owijania palet folią oraz taśm spinających z kwot ponownego użycia przewidzianych w PPWR.
Równolegle Mosca uruchomiła projekt recyklingu „Loop that!”. Przedsiębiorstwa gromadzące odpady taśm spinających mogą segregować je według rodzaju, rozdrabniać lub prasować, a następnie przekazywać partnerowi Interzero, który je odbiera, płaci za surowiec i poddaje recyklingowi. Koncepcja zakłada również współpracę konkurencyjnych producentów w celu stworzenia ujednoliconego, branżowego systemu cyrkulacji materiału.

Taśmy spinające z monomateriałów, takich jak PP lub PET, mogą być poddawane recyklingowi na wysokim poziomie. Image: Mosca
W sektorze opakowań drewnianych Niemieckie Federalne Stowarzyszenie Opakowań Drewnianych, Palet i Opakowań Eksportowych (HPE) zaprezentowało z okazji Światowego Dnia Recyklingu 2025 własny system recyklingu HPECycle. Użytkownicy palet i opakowań z drewna mogą po ich wykorzystaniu zwracać je do regionalnych punktów zbiórki. W tych punktach palety są profesjonalnie kontrolowane, czyszczone i w razie potrzeby naprawiane, tak aby mogły zostać ponownie wprowadzone do obiegu gospodarczego.
Beczki stalowe i kompozytowe o niższym śladzie węglowym
Kategoria klasycznych opakowań przemysłowych, takich jak beczki, również ewoluuje w kierunku mniejszego śladu węglowego. Producent Greif rozszerzył linię produktów EcoBalance, dotychczas opartą głównie na tworzywach sztucznych, o beczki stalowe wykonane ze stali XCarb dostarczanej przez ArcelorMittal. Stal XCarb, wytwarzana w Europie z udziałem stali z recyklingu, pozwala obniżyć ślad CO2 o około 60 procent w porównaniu z konwencjonalnymi beczkami stalowymi.
Inny wystawca, Schütz, wprowadził beczkę Combi, łączącą stabilność stali z chemiczną odpornością tworzywa sztucznego. To opakowanie przemysłowe z podwójną ochroną przed wyciekami jest przeznaczone szczególnie do produktów agresywnych i korozyjnych. Podstawę konstrukcji stanowi standardowa, malowana beczka stalowa, wyposażona wewnątrz w pojemnik z tworzywa HDPE.

W beczce Combi Schuetz łączy odporność na korozję i odporność chemiczną tworzywa sztucznego ze stabilnością stali. Image: Schuetz
Interpack 2026 ma pokazać szerokiej publiczności branżowej, które rozwiązania materiałowe i konstrukcyjne w obszarze stali, tworzyw sztucznych i drewna obecnie napędzają rozwój opakowań przemysłowych.
Etykietowanie i śledzenie ładunków
Transport towarów drogą morską, kolejową, samochodową lub lotniczą stawia wymagania nie tylko przed samym opakowaniem, lecz także przed systemami ich oznakowania. Etykiety logistyczne umożliwiają jednoznaczną identyfikację i zarządzanie paletami, beczkami oraz pojemnikami IBC. W tym obszarze firmy Herma i Cab, specjalizująca się w druku etykiet, wspólnie opracowały rozwiązanie etykiet logistycznych bez podkładu, oparte na technologii print & apply. Wykorzystywane są początkowo nieklejące, pozbawione silikonu etykiety, które nie wymagają warstwy nośnej.
– Nasi klienci obawiają się obecnie rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych oraz cyfrowego paszportu produktu, ponieważ ich wdrożenie wystawi na próbę również technologie znakowania – mówi Frank Debusmann, dyrektor sprzedaży krajowej w REA Elektronik. Jego zdaniem bezpośrednie znakowanie jest rozwiązaniem w sytuacji, gdy od lata 2026 r. opakowania mają być w możliwie największym stopniu recyklowalne. Na interpack 2026 firma zaprezentuje nowy laser UV z linii REA Laser do znakowania tworzyw sztucznych, folii oraz nowych opakowań monomateriałowych. Model REA Laser CL100 o mocy 100 W umożliwia znakowanie z większą prędkością niż standardowe lasery CO2 z serii REA Laser CL.
Do wymogów związanych z cyfrowym paszportem produktu opracowano również drukarkę atramentową REA Jet HR NX. Dzięki głowicy kasetowej o szerokości 1 cala urządzenie może nanosić kody o odpowiedniej wysokości, umożliwiając umieszczanie wymaganych informacji identyfikacyjnych bezpośrednio na opakowaniu.
Wielkogabarytowe nośniki ładunków z recyklatu
W obszarze nośników wielkogabarytowych Cabka opracowała od podstaw pojemnik CabFold Hybrid, przeznaczony do składowania i wysyłki elementów nadwozia oraz części podwozia. Składany nośnik wielkogabarytowy wykonany jest w 94 procentach z materiału z recyklingu i dzięki nowej konstrukcji oferuje największą objętość użytkową w swojej klasie, wynoszącą 755 litrów. Po opróżnieniu pojemnik można złożyć, redukując objętość zwrotną do mniej niż jednej trzeciej pierwotnej.
Werit zaprezentuje na interpack 2026 serię pojemników Intrabox, produkowanych w 60 procentach z nowego materiału PP i w 40 procentach z odzyskanego materiału PP. Opcjonalny system przegród umożliwia elastyczne wykorzystanie pojemników, a otwory chwytowe poprawiają ergonomię obsługi. Pojemniki można piętrować przy obciążeniu do 50 kg, a po zakończeniu cyklu życia w 100 procentach poddać recyklingowi.
Mieszanie produktów lepkich w IBC
Kontenery IBC są powszechnie stosowane do magazynowania i transportu cieczy oraz materiałów sypkich. Wiele produktów napełniających, zwłaszcza substancje lepkie, takie jak farby i lakiery, masy uszczelniające czy kleje, wymaga wymieszania wewnątrz IBC bezpośrednio przed dalszym przetwarzaniem. Schuetz oferuje w tym zakresie kompletne rozwiązanie w postaci zintegrowanego mieszadła Impeller wykonanego z HDPE. Firma wprowadziła niedawno nową wersję o profilu skrzydłowym jako alternatywę dla dotychczasowego wariantu z mieszadłem kubkowym.

Lepkie media napełniające można efektywnie mieszać i homogenizować za pomocą jednorazowego mieszadła Impeller. Image: Schuetz
Sztuczna inteligencja w codziennej logistyce
Monitorowanie ładunków odgrywa kluczową rolę w transporcie towarów przemysłowych. Obecnie sztuczna inteligencja wspiera analizę danych z czujników w czasie rzeczywistym, wczesne wykrywanie nieprawidłowości i uszkodzeń oraz automatyczne sterowanie procesami logistycznymi. Kolejnym obszarem zastosowania jest precyzyjny pomiar wymiarów przesyłek.
Dla wystawcy Krones szczególnym wyzwaniem jest pakowanie produkowanych maszyn. Tworzone pakiety ładunkowe mają często nieregularne kształty, a mimo to muszą być dokładnie zmierzone, aby możliwe było ich rozmieszczenie na dopasowanych paletach ładunkowych i owinięcie folią termokurczliwą. Jeżeli rzeczywiste wymiary różnią się od deklarowanych, istnieje ryzyko, że podstawiony samochód ciężarowy okaże się za mały lub zaplanowana pojemność ładunkowa na statku kontenerowym będzie niewystarczająca.
Z tego względu Krones wykorzystuje obecnie system pomiarowy oparty na sztucznej inteligencji, opracowany wspólnie z Telekom MMS. Rozwiązanie bazuje na technologii LiDAR (Light Detection and Ranging) i wykorzystuje trzy kamery typu time-of-flight do pełnego skanowania nieregularnych pakietów ładunkowych. Wspomagana algorytmami AI analiza danych umożliwia wiarygodne rozpoznawanie nawet złożonych i nieregularnych konturów oraz ich precyzyjny pomiar. System osiąga dokładność z przeciętnym odchyleniem mniejszym niż jeden centymetr.
Interpack 2026: przegląd rozwiązań dla opakowań przemysłowych
Od 7 do 13 maja 2026 r. w Düsseldorfie wystawcy na interpack zaprezentują, w jaki sposób dziś można bezpiecznie i w sposób bardziej zrównoważony pakować towary przemysłowe na czas transportu. Od opakowań stalowych, plastikowych i drewnianych, poprzez systemy etykietowania i bezpośredniego znakowania, po cyfrowe rozwiązania do pomiaru i monitoringu ładunków, odwiedzający znajdą aktualne rozwiązania w halach 5 i 6 oraz 11 do 14. Dodatkowe informacje o targach dostępne są na stronie www.interpack.de.