Od dawna można zaobserwować nieustanny wzrost liczby odpadów tworzyw sztucznych pochodzących z różnych gałęzi gospodarki i przemysłu. W większości przypadków trafiają one na wysypiska śmieci, jednak ze względu na długi czas degradacji utrzymywanie ich na składowiskach jest niekorzystne. Nadzieją na poprawę sytuacji jest wzrost recyklingu odpadów tworzyw sztucznych. Może to przynieść korzyści zarówno ekonomiczne jak i ekologiczne.Tworzywa sztuczne stanowią w tej chwili około 10 proc. wszystkich odpadów stałych, w tym 80 proc. z nich to poliolefiny, czyli polietylen czy polipropylen, 12 proc. to polistyren, a 5 proc. polichlorek winylu. Głównym źródłem odpadów tworzyw sztucznych jest przemysł opakowań, przemysł samochodowy, przemysł elektromaszynowy i przemysł budowlany. Stąd warto prześledzić wszystkie te cztery gałęzie.

Szczególną rolę w bilansie tworzyw sztucznych stosowanych w samochodach odgrywają zużyte opony, które w znacznej części kierowane są do dalszego użytkowania lub przerobu. Alternatywę dla tego działania stanowi przerób zużytych opon do wykładzin podłogowych.
W omawianym procesie stosuje się drobnoziarnistą i czystą mączkę gumową uzyskiwaną poprzez kilkustopniowe rozdrabnianie opon oraz usuwanie metali i tkanin. Ze względu na duży nakład pracy mechanicznej bardziej opłacalne jest jednak spalanie opon w piecach cementowych. Metoda wykorzystania rozdrobnionych opon jako paliwa zastępczego w cementowniach ma obecnie dość duże zastosowanie. Zaletą może być jednak wykorzystanie siarki zawartej w oponach w procesie powstawania klinkieru cementowego.