Drukuj

Rozwój opakowalnictwa priorytetem w walce z głodem

Wyzwania stojące przed sektorem opakowań są niebagatelne i często noszą znamiona pracy u podstaw, przy czym problemy krajów biednych i bogatych w tym zakresie są odmienne. Rolnicy w Afryce zauważyli na przykład, że pakowanie produktów na miejscu przynosi znacznie lepsze rezultaty aniżeli wysyłanie ich w formie niezabezpieczonej. Aby promować zalety pakowania żywności, reprezentanci takich firm, jak np. Bosch, przed kilku laty zwiedzali kraje rozwijające się, demonstrując możliwości maszyn pakujących dla rolnictwa. Nie jest to może wielka innowacja, ale drobny, lokalny element układanki składającej się na większą całość.

Paradoksalnie, problemy Zachodu w związku z marnowaniem żywności są jeszcze trudniejsze do zwalczenia, wynikają one bowiem z rozwiniętego konsumeryzmu. Ostatnie badania pokazują, że na terenie Europy wyrzuca się nawet 20-25 proc. żywności, mimo iż wciąż nadaje się ona do spożycia. Jednym z czynników wpływających na taki stan rzeczy jest informacja "najlepiej spożyć do", która umieszczana jest na opakowaniach - po tej dacie żywność jest zazwyczaj wyrzucana. Tymczasem, jak zauważają przedstawiciele branży, informacja ta nie oznacza, że jedzenie nie nadaje się do spożycia, lecz że jego kolor i konsystencja po wskazanej dacie mogą się zmienić. Problem em są także szeroko rozpowszechnione duże opakowania. Termin wskazany na opakowaniu upływa w tym przypadku na długo przed spożyciem produktu. W rozwiązaniu tego problemu mogłoby pomóc stosowanie mniejszych opakowań, dostosowanych do potrzeb konsumentów, zwłaszcza prowadzących jednoosobowe gospodarstwach domowych.

Innym sposobem walki z marnowaniem żywności jest kontrola świeżości produktów przy pomocy wskaźników czasu i temperatury. Dużą zaletą tego typu rozwiązań jest raportowanie wszelkich przerw w łańcuchu chłodniczym. Ciekawym przykładem zastosowania wskaźników świeżości jest rozwiązanie proponowane przez BASF i Swiss Freshpoint, produkujących etykiety ze specjalnym pigmentem nadrukowywanym na opakowaniu, których kolor się zmienia w przypadku popsucia się zawartości.

Prowadzone są także badania nad opakowaniami aktywnymi, które wchodzą w interakcję z zawartością. Jako przykład można podać butelki PET z pochłaniaczami tlenu (zawierającymi np. żelazo), które stosowane są w przypadku napojów łatwo się utleniających, jak np. piwo czy soki owocowe. Zastosowanie pochłaniaczy pozwala na dłuższe utrzymanie świeżości zawartości.


brak
Biznes Start

A.S. Messe Consulting Sp. z o.o.

Wyłączny przedstawiciel na Polskę spółek targowych Messe Düsseldorf GbmH, Messe Düsseldorf Asia, Messe Düsseldorf China