Drukuj

Światowe trendy na targach drinktec 2013

Napoje bezalkoholowe

Światowy wolumen handlu napojami bezalkoholowymi rósł w ostatnich dziesięciu latach o 4 proc. rocznie i w 2011 roku wyniósł 467 mld litrów. Do 2016 roku, według prognoz Instytutu Badania Rynku Euromonitor, sprzedaż wzrośnie o kolejne 24 proc.

Największy udział w sprzedaży napojów bezalkoholowych przypada na wodę butelkowaną. Dla tego segmentu rynku spodziewany jest również najsilniejszy przyrost. W przypadku napojów gazowanych wzrost ten jest raczej umiarkowany. Powodem tego jest fakt, że konkurują one z innymi napojami bezalkoholowymi - sokami owocowymi, RTD Tea czy azjatyckimi specjałami, które wykazują dwucyfrowe wskaźniki wzrostu.

W centrum wymagań stawianych przez konsumentów wobec napojów bezalkoholowych - i to w odniesieniu do wszystkich sektorów - znajduje się coraz częściej korzyść dla zdrowia. Dlatego delikatna obróbka w celu zachowania smaku i witamin, jest decydująca w przypadku produkcji produktów wysokiej jakości. Dzięki technologii aseptycznego napełniania na zimno przemysł oferuje rozwiązanie umożliwiające produkcję bardziej naturalnych i bogatszych w witaminy napojów.

Można także zaobserwować rozkwit rynku napojów typu ice tea . Jakość tych produktów także zależy w dużej mierze od zastosowanej technologii.
Przy produkcji napojów typu ready-to-drink-teas (RTD) znaczną rolę odgrywają separatory klarujące, które sprawiają, że herbata trafiająca na rynek jest pozbawiona osadów. Inne innowacyjne możliwości utrwalania są częściowo nadal w fazie testowania, jak np. stosowanie metody Pulsed Electric Field wykorzystywanej przy utrwalaniu napojów typu smoothie.

Piwo

Piwo jest najpopularniejszym na świecie napojem alkoholowym. W latach 2002-2011 spożycie piwa na świecie wzrosło o 30 proc. do prawie 10 mld litrów (nie uwzględniając wolumenu handlu w restauracjach, hotelach itp.). Do roku 2016 globalna sprzedaż piwa wzrośnie łącznie o 12 proc. Wzrost ten napędzany jest wyłącznie rosnącym spożyciem w Azji, Ameryce Łacińskiej, Europie Wschodniej oraz w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Europa Zachodnia oraz Ameryka Północna są rynkami nasyconymi, gdzie spożycie na głowę już jest na wysokim poziomie.

Największe wyzwania przemysłu piwowarskiego pochodzą z otoczenia rynkowego i wymagają dużej dozy kreatywności, zarówno w odniesieniu do surowców, kierunków smakowych, jak i rodzajów piwa czy źródeł energii. Na rynkach nasyconych browary zdobywają nowe grupy konsumentów wprowadzając innowacyjne produkty, czego przykładem są smakowe lekkie piwa cieszące się coraz większą popularnością wśród kobiet. Liczne małe browary na całym świecie są aktywne na lokalnych rynkach i stawiają na jakość, specjały oraz indywidualność - jak przykład można podać liczne browary Craft Breweries w USA oraz Ameryce Południowej. Aby móc warzyć cieszące się coraz większą popularnością specjały piwne, niezbędne stają się małe linie produkcyjne "high tech". Duże działające na międzynarodowym polu przedsiębiorstwa produkują globalne produkty i stoją przed zadaniem produkcji interesujących piw przy możliwie niskich kosztach.