Drukuj

Tworzywa BASF: Lżejsze samochody, innowacje dla energetyki wiatrowej BASF: new materials at

Tworzywa BASF: Lżejsze samochody, innowacje dla energetyki wiatrowej
Na najbliższych targach "JEC Composites Show", które odbędą się w dniach 12-14 marca w Paryżu, BASF zaprezentuje szereg ciekawych rozwiązań w dziedzinie materiałów kompozytowych, jak np. elementy turbin wiatrowych czy części samochodowe. Do ich produkcji koncern zastosował nowe materiały - piankę Kerdyn, opartą na PET, oraz nowe systemy epoksydowe i poliuretanowe, które mogą być wykorzystywane w technologii RTM. Firma zaprezentuje też powłoki do wirników turbin wiatrowych.

Podstawą nowych rozwiązań kompozytowych BASF w branży motoryzacyjnej są trzy systemy oparte na na żywicy epoksydowej, poliuretanach i poliamidach, wzmocnione włóknem ciągłym i wykonane za pomocą wtrysku żywicy w technologii RTM. Element demonstracyjny w postaci błotnika wzmocnionego włóknem węglowym będzie przykładem zastosowania nowej żywicy epoksydowej Baxxodur System 2220, przygotowanej specjalnie dla metody wysokociśnieniowej RTM. Z kolei technologie bazujące na poliuretanach będą reprezentowane przez spojler wyprodukowany z nowego materiału Elastolit R8800. Obie żywice wykorzystują nowatorski mechanizm, umożliwiający szybkie sieciowanie. Czas formowania przezroczystej żywicy Baxxodur System 2220 wynosi zaledwie 2,5 minuty w temperaturze 120 st. C przy, przy osiągnięciu wysokiej twardości. System poliuretanowy RTM Elastolit R8800 jest kompatybilny ze wszystkimi znanymi spoiwami oraz oferuje dużą wytrzymałość. Posiada również wysoką odporność na uszkodzenia. Obie żywice mogą być przetwarzane w szerokim zakresie oraz formowane w różny sposób przy zastosowaniu dodatków.

Innym rozwiązaniem dla branży samochodowej będzie rozkładany moduł dachowy. Element w formie "przekładańca" opiera się na zamkniętych komórkach pianki poliuretanowej usytuowanej pomiędzy dwiema warstwami wzmocnionymi włóknami węglowymi. Segment dachowy waży zaledwie 2,9 kg, co stanowi 40-procentową oszczędność wagi w porównaniu z elementami aluminiowymi i ponad 60-procentową oszczędność w stosunku do elementów stalowych. Zastosowania tego typu materiałów będą też możliwe w drzwiach i pokrywach bagażnika, jak również w tych elementach konstrukcyjnych, które podlegają dużym przeciążeniom.