Drukuj

Tworzywa w samochodach

We wspomnianym silniku Porsche, 6-cylindrowej jednostce typu o mocy 204 KM, są dwa bliźniacze kolektory, którymi do komór spalania dostaje się mieszanka paliwowo-powietrzna. Kolektory wykonane są z odmiany nylonu o nazwie Zytel, każdy z nich waży 1,4 kg, czyli o połowę mniej niż produkowane dotychczas z aluminium. Przymocowane są bezpośrednio do silnika, a więc muszą wytrzymać drgania i temperaturę sięgającą 130 st. C. Ujęcie powietrza wykonane jest natomiast z termoplastycznego poliestru, który jest równie elastyczny jak guma, ale w przeciwieństwie do niej łatwo poddaje się recyklingowi. BMW we współpracy z Du Pont wprowadził w wielu typach silników aut osobowych pokrywy głowicy z tworzyw zamiast ze stopu magnezowego i zmniejszył tym samym koszty produkcji tych detali o 30 proc.

Ciekawym osiągnięciem są też błotniki przednie wykonane z tworzywa Noryl GTX po raz pierwszy zastosowane w samochodzie Peugeot. Tego typu przewodzące tworzywa na blotniki i inne części nadwozia mają wiele zalet. Pozwalają na redukcję ciężaru części o połowę w porównaniu do stali, zapewniają większą swobodę podczas projektowania i możliwość tworzenia oraz wtrysku skomplikowanych części,. Ponadto można je lakierować w standardowy sposób. Części z tworzywa mogą być natryskiwane farbą lub lakierowane proszkowo razem z innymi elementami nadwozia, bez konieczności wcześniejszego nałożenia podkładu.

Tworzywa sztuczne stosowane w pojazdach samochodowych można - tak jak w kazdym innym, dowolnym zasosowaniu - podzielić na trzy grupy: termoplasty, duroplasty oraz elastomery.

Tworzywa w samochodach

Termoplasty to tworzywa, które po podgrzaniu stają się miękkie i dają się łatwo formować, natomiast po ochłodzeniu twardnieją przyjmując nowa formę. Termoplasty są już pewną koncepcją budowy i wizualizacji części pod maską samochodu. Ich wykorzystanie w budowie samochodu ma wpływ na bezpieczeństwo, lekkość budowy, jak również na koncepcje dalszego rozwoju branży motoryzacyjnej i nowych technologii produkcji. Potwierdzeniem tego niech będzie choćby opracowanie nowego systemu uszczelnienia radialnego w pokrywach głowic cylindrów. Takie właśnie udoskonalone funkcje uszczelniania w szerokim zakresie temperatur, a także zoptymalizowaną akustyka oraz niższą wagę oferuje nowy system uszczelnień radialnych dla pokrywy głowicy silnika górnozaworowego. Powstał on w kooperacji koncernu Mann Hummel z Federal Mogul Sealing Systems i Du Pont na potrzeby wyposażenia seryjnego. Najważniejszym elementem nowej koncepcji uszczelnienia jest wykonany z tworzywa sztucznego wspornik otoczony elastomerem. W tym samym procesie produkcji następuję połączenie wspornika z głowicą silnika oraz odsprzężenie akustyczne. Odsprzężony system zapewnia wyższe bezpieczeństwo procesowe.

Duroplasty (tworzywa termo- lub chemoutwardzalne), to takie tworzywa, które nie topią się i nie rozpuszczają w wysokich temperaturach; są to tworzywa twarde ale jednocześnie kruche i łamliwe przy uderzeniu. Ostatnia z kategorii to elastomery, które posiadają właściwości podobne do kauczuku. Mają gumową elastyczność, która występuje również w podwyższonych temperaturach. Są stosowane głownie do produkcji uszczelek, nakładek zderzaków i spoilerów.



Emilia Emilia

Wysłany: 2016-12-01 14:52:13

Prosze o rozwinięcie tematu w jak samochód ważący 1100 kg pali 6 litrów, to ile będzie palił jak jego wagę zredukujemy o 700 kg ?