Nowa guma silikonowa zwiększa bezpieczeństwo baterii trakcyjnych EV

Nowa guma silikonowa zwiększa…

Wacker zamierza zaprezentować istotną innowację podczas nadchodzących Międzynarodowych Targów Tworzyw Sztucznych i Gumy K 2025: Elastosil R 531/60, nową gumę silikonową zaprojektowaną specjalnie do izolacji szyn zbiorczych w wysokowoltowych bateriach trakcyjnych stosowanych w pojazdach elektrycznych. Wraz ze wzrostem napięć baterii w branży motoryzacyjnej – od 400 do ponad 900 woltów – rośnie znaczenie niezawodnej i wytrzymałej izolacji elektrycznej. Szyny zbiorcze, zwykle wykonane z aluminium lub miedzi, pełnią rolę głównych przewodów prądu pomiędzy ogniwami i modułami baterii. Zapewnienie ich izolacji jest kluczowe dla zapobiegania prądom upływowym, stratom energii, a przede wszystkim dla bezpieczeństwa pasażerów.

Elastosil R 531/60 odpowiada na te wyzwania, oferując niezawodną izolację skuteczną nawet przy ciągłej pracy w temperaturach do 205°C. Unikalną cechą materiału jest zdolność do ceramizacji w przypadku pożaru. Pod wpływem ekstremalnego ciepła utwardzony silikon przekształca się w stałą warstwę ceramiczną, utrzymując izolację elektryczną i zapobiegając zwarciom nawet w temperaturach od 800 do 1000°C. Ta właściwość stanowi dodatkową barierę bezpieczeństwa, zapewniając izolację szyn zbiorczych podczas wypadków lub pożarów pojazdów, chroniąc tym samym pasażerów i minimalizując ryzyko poważnych awarii elektrycznych.

Ekonomiczna obróbka i odporność mechaniczna

Jedną z istotnych zalet Elastosil R 531/60 jest możliwość przetwarzania metodą ekstruzji. Dzięki twardości Shore'a A na poziomie 60, guma silikonowa może być efektywnie nakładana jako powłoka na szyny zbiorcze, usprawniając produkcję i obniżając koszty. Wysoka elastyczność i odporność na rozdzieranie pozwalają na wyginanie izolowanych szyn i dopasowanie ich do złożonych geometrii wewnątrz pakietów baterii bez pękania czy łamania. Ta wytrzymałość utrzymuje się nawet po testach udarowych, a izolacja pozostaje skuteczna w temperaturach do -40°C, zapewniając solidną ochronę przed wibracjami i wstrząsami występującymi podczas eksploatacji pojazdu.


Widok wnętrza baterii trakcyjnej w pojeździe elektrycznym. Powiększony fragment pokazuje szynę zbiorczą (pomarańczową) zaizolowaną Elastosil R 531/60. Po nałożeniu powłoki jest ona wyginana i dopasowywana do architektury baterii. Dzięki wysokiej elastyczności i odporności na uderzenia z karbu

Widok wnętrza baterii trakcyjnej w pojeździe elektrycznym. Powiększony fragment pokazuje szynę zbiorczą (pomarańczową) zaizolowaną Elastosil R 531/60. Po nałożeniu powłoki jest ona wyginana i dopasowywana do architektury baterii. Dzięki wysokiej elastyczności i odporności na uderzenia z karbu izolacja pozostaje nienaruszona.

Podwyższone bezpieczeństwo pożarowe w pojazdach elektrycznych

Bezpieczeństwo pożarowe jest kluczowym zagadnieniem przy projektowaniu pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w kontekście rosnących napięć i gęstości energii baterii. Ceramizacja Elastosil R 531/60 to istotna innowacja, ponieważ zapewnia, że nawet w przypadku niekontrolowanego wzrostu temperatury lub pożaru szyny zbiorcze pozostają zaizolowane elektrycznie. Zapobiega to nie tylko zwarciom, ale także ogranicza rozprzestrzenianie się ognia w obrębie komory baterii, przyczyniając się do ogólnego bezpieczeństwa pojazdu.


Szyna zbiorcza zaizolowana Elastosil R 531/60 (pomarańczowa). Nowa guma silikonowa ceramizuje się w przypadku pożaru. W rezultacie szyny pozostają zaizolowane nawet w razie wypadku lub pożaru pojazdu. Zapewnia to dodatkową ochronę pasażerom pojazdów elektrycznych

Szyna zbiorcza zaizolowana Elastosil R 531/60 (pomarańczowa). Nowa guma silikonowa ceramizuje się w przypadku pożaru, utrzymując izolację nawet podczas wypadków lub pożarów pojazdów i zapewniając dodatkową ochronę pasażerom.
.

Prezentacja na targach K 2025

Wacker zaprezentuje Elastosil R 531/60 podczas targów K 2025 w Düsseldorfie w Niemczech, w dniach 8–15 października, w hali 6, stoisko A10. Produkt ten powinien wzbudzić duże zainteresowanie producentów i dostawców z branży motoryzacyjnej poszukujących zaawansowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności baterii do pojazdów elektrycznych.