Drukuj

Tworzywa wzmocnione włóknami naturalnymi

Roślinne włókna naturalne są stosowane jako napełniacze termo- i duroplastów w kompozytach używanych w m.in. w przemyśle samochodowym.

Walory włókien naturalnych docenił już m.in. jeden z liderów w tej branży, czyli firma Daimler-Benz. Kilkanaście lat temu rozpoczęła ona trwający do dzisiaj program nazwany „zielonym mercedesem”. W jego ramach zawarto m.in. opcję mówiącą o możliwości wykonywania różnych części samochodowych z polimerów wzmocnionych włóknem lnu zamiast włókna szklanego. Chodziło tu m.in. o okładziny hamulców lub sprzęgieł, zderzaki.

Tego rodzaju wnętrze samochodu wykonane ze lnu z małą ilością polimeru mają wiele zalet w porównaniu z wykładzinami z włókien syntetycznyc. Dla przykładu możliwe jest tworzenie specyficznego mikroklimatu o właściwej wilgotności, bez substancji o szkodliwym działaniu lub nieprzyjemnym zapachu, wygłuszanie dźwięków, pochłanianie drgań, izolowanie ciepło. Ponadto nieduży ciężar kompozytów z włóknem lnianym umożliwia zmniejszenie ciężaru części i całego samochodu, a to wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Zespoły ds. badań i konstrukcji Volvo Cars biorą udział w tworzeniu wizji, w której do 2020 r. tekstylia i materiały w coraz większym stopniu będą wykorzystywały naturalne produkty odnawialne. Po dwóch latach prac rozwojowych Volvo Cars rozpoczęło pilotażową produkcję wykonanej z lnu półki bagażnika, biodegradowalnej w 100 proc. Półka ta zastąpi tradycyjną półkę poliestrową. Zastosowana tu łatwa do połamania i skompostowania płyta celulozowa ma mieć również lepsze właściwości redukujące hałas. Wizja samochodu Volvo Cars na 2020 rok zakłada także wymianę włókna szklanego na włókna naturalne w tworzywach sztucznych i żywicach.

Wymiana włókna szklanego na charakteryzujące się mniejszą gęstością włókno naturalne może przyczynić się do zmniejszenia masy materiałów użytych w całym samochodzie nawet o 30 proc., co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji spalin.

Oprócz zmniejszenia wagi, korzyści ze stosowania włókien naturalnych obejmują też lepszą charakterystykę tłumienia, mniejsze ścieranie, wyższy stopień odzyskiwania materiałów wtórnych oraz większe bezpieczeństwo - w przypadku kolizji bocznych włókna naturalne bardzo wydajnie pochłaniają bowiem energię i nie pękają.