Kosmicznie wyglądający samochód wyścigowy, urządzenie pozwalające chodzić sparaliżowanym, odblaskowe bariery ustawiane na drogach i w dodatku produkowane w Polsce, to tylko kilka przykładów najnowszych rozwiązań, które nie byłyby możliwe bez wykorzystania tworzyw sztucznych.W swoim corocznym raporcie PlasticsEurope zauważa, że chociaż tworzywa sztuczne znane są od ponad stu lat, lecz wciąż uważane są za nowoczesne w porównaniu z innymi materiałami, a dzięki ich powszechnemu zastosowaniu stały się symbolem nowoczesnego społeczeństwa. W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci tworzywa umożliwiły osiągnięcie postępu technologicznego w wielu dziedzinach życia i odgrywają ważną rolę. To im bowiem można zawdzięczać innowacyjne projekty, oszczędność kosztów oraz przełamywanie barier w tworzeniu najrozmaitszych kształtów, form i zastosowań. Dzięki tworzywom sztucznym ograniczeniem dla kreatywności nie są już materiały lecz wyłącznie wyobraźnia projektantów.

Ciekawym, innowacyjnym przykładem zastosowania tworzyw sztucznych i stworzenia przy ich udziale innowacyjnego rozwiązania wpływającego na ludzkie życie jest produkt o nazwie ReWalk. Rewolucyjny, częściowo ukryty, wyposażony w silniczki elektryczne i wykonany z tworzyw sztucznych gorset o nazwie ReWalk umożliwia chodzenie pacjentom, którzy utracili władzę w nogach. Jest to doskonały dowód na to jak tworzywa zrewolucjonizowały choćby bionikę.
ReWalk wykorzystuje zaawansowane czujniki ruchu, skomplikowane algorytmy sterowania, wbudowane komputery, odpowiadające w czasie rzeczywistym oprogramowanie, elektryczne siłowniki, a także specjalnie zaprojektowane akumulatory oraz oczywiście złożone materiały polimerowe. Autorem urządzenia jest izraelska firma Argo Medical Technologies.
Ciekawe rozwiązania powstają także w Polsce. Interesującym wynalazkiem zawdzięczającym swe istnienie tworzywom sztucznym są choćby elementy odblaskowe używane na barierach drogowych. Są one produkowane przez polską firmę Wital. W produkcie tym zastosowano Luran, czyli specjalistyczne tworzywo na bazie styrenu. Odblaski, które są już stosowane w naszym kraju, wytwarzane są w jednoetapowym procesie wtrysku. Dzięki zastąpieniu stali kopolimerem akronitryl-styren-akryloester odblaski są tańsze, Są też odporne na uderzenia, wytrzymałe, lekkie i odporne na czynniki pogodowe – ich powierzchnia zachowuje doskonałe własności nawet w najgorszych warunkach atmosferycznych.
Nie sposób również zakwestionować faktu, że tworzywa sztuczne odgrywają niezwykle ważną rolę w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki ich niskiej masie i możliwościom zastosowania w rozwiązaniach modularnych przyczyniają się do obniżenia poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez samochody, czyniąc je bardziej bezpiecznymi. Dzięki tworzywom rozwój technologii w przemyśle motoryzacyjnym osiągnął kolejny poziom rozwoju.

Idealnym przykładem na potwierdzenie tej tezy może być samochód wyścigowy Nuna wyposażony w panele słoneczne. Jest on napędzany energią słoneczną. Zwyciężył już w jednym z wyścigów w Australii, gdzie do przejechania było 3 tys. km. Uczynił to ze średnią prędkością 91 km na godzinę.
Pokonanie tej odległości wymagało stworzenia wytrzymałego i lekkiego pojazdu. Całe nadwozie Nuny zostało zbudowane z włókna węglowego wzmocnionego od zewnątrz kewlarem. Kewlar jest niezwykle wytrzymałym tworzywem, które dzięki swym właściwościom stosowane jest tez w kamizelkach kuloodpornych oraz skafandrach kosmicznych, w których zabezpiecza astronautów przed mikrometeorytami. Warstwa kewlaru w nadwoziu Nuny chroni natomiast auto przed uderzeniami drobnych kamieni podczas jazdy po drogach szutrowych.
Tworzywa sztuczne wniosły też wielki wkład w rozwój choćby inteligentnych pokryć dachowych. Dzięki nim architekci mogą dzisiaj łączyć estetykę z wydajnością energetyczną. Tworzywa pochodzące z recyklingu pozwoliły na przełomowe odkrycie w dziedzinie wykorzystania energii słonecznej. Jedna z amerykańskich firm zaprojektowała rewolucyjny panel słoneczny zintegrowany z dachówką. Produkt taki pełni podwójną funkcję: oferuje tradycyjną ochronę o służy jednocześnie jako bariera słoneczna. Dachówki wykonane są z lekkiego i pochodzącego z recyklingu tworzywa sztucznego, które zostało połączone z elastycznym ogniwem słonecznym. Wykorzystane w dachówce polimery mogą być ponadto poddane recyklingowi po zakończeniu cyklu życiowego produktu.
Wykorzystano materiały stowarzyszenia PlasticsEurope.