UE przyjrzy się planowanemu przejęciu przez BASF działalności Solvay w zakresie nylonu

UE przyjrzy się planowanemu… Na mocy unijnego rozporządzenia dotyczącego kontroli łączenia przedsiębiorstw Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie planowanego przejęcia przez BASF globalnej działalności Solvay w zakresie wytwarzania nylonu. Komisja obawia się, że koncentracja może zakłócić konkurencję w zakresie dostaw ważnych elementów łańcucha jego produkcji.

- Nylon jest stosowany w artykułach codziennego użytku, takich jak odzież, obuwie sportowe i dywany, ale odgrywa również ważną rolę w przemyśle, na przykład w produkcji lżejszych silników i samochodów. Tylko nieliczni producenci dostarczają surowców niezbędnych do wytwarzania różnych wyrobów nylonowych, dlatego musimy dokładnie rozważyć, czy proponowane przejęcie może doprowadzić do wzrostu cen oraz ograniczyć europejskim przedsiębiorstwom i konsumentom możliwość wyboru - powiedziała Margrethe Vestager, komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji

Ze względu na niską wagę i odporność na wysokie temperatury nylon znajduje szerokie zastosowanie, w szczególności w przemyśle motoryzacyjnym i elektronicznym. Zaawansowane materiały na bazie nylonu stosowane są w konstrukcji lżejszych i mniej emisyjnych samochodów. Włókna nylonowe są natomiast szeroko wykorzystywane w przemyśle odzieżowym. Do produkcji nylonu niezbędny jest ważny półprodukt - adiponitryl ("ADN").

Solvay jest obecnie jedynym podmiotem w Europejskim Obszarze Gospodarczym, posiadającym możliwości wytwórcze na wszystkich etapach łańcucha produkcji nylonu, od ADN po włókna nylonowe. Znaczną część swoich wyrobów Solvay sprzedaje innym producentom związków i włókien nylonowych. BASF jest również przedsiębiorstwem zintegrowanym pionowo w zakresie łańcucha produkcji nylonu, nie wytwarza jednak ADN. Obecnie koncern sprzedaje jedynie niewielką część swoich półproduktów, ponieważ większość wykorzystywana jest na własne potrzeby.

Planowana koncentracja doprowadziłaby do powstania znaczącego gracza na rynku nylonu, którego udział w nim byłby niemal dwukrotnie większy niż jego najbliższego konkurenta. Nowe przedsiębiorstwo kontrolowałoby znaczną część tego rynku. Nie byłoby też innego podmiotu działającego w tym sektorze, w porównywalny sposób, na wszystkich poziomach łańcucha produkcyjnego. Konkurenci byliby zatem w znaczny sposób uzależnieni od podmiotu powstałego w wyniku połączenia.

Jest mało prawdopodobne, aby nowe podmioty były konkurencyjne, ponieważ dostęp do istotnych półproduktów (takich jak ADN) jest ograniczony.

Wstępne zastrzeżenia Komisji dotyczące naruszenia zasad konkurencji

Na obecnym etapie Komisja uważa, że planowana koncentracja ograniczy konkurencję na rynkach, na których podmiot powstały w wyniku połączenia byłby obecny. W szczególności Komisja obawia się, że transakcja ta może doprowadzić do wzrostu cen ze względu na zwiększenie siły rynkowej nowego podmiotu.

Wstępne badanie rynku przeprowadzone przez Komisję wzbudziło niepokój związany z możliwością naruszenia zasad konkurencji w odniesieniu do dostaw elementów niezbędnych w procesie produkcji nylonu, takich jak: ADN, heksametylenodiamina, kwas adypinowy czy poliamid 6.6.

Badanie wykazało również, że konkurenci podmiotu powstałego w wyniku połączenia spodziewają się ograniczeń w dostawach tych składników ze względu na zwiększone własne zapotrzebowanie nowej jednostki.

Komisja przeprowadzi szczegółowe teraz badanie skutków tej transakcji w celu ustalenia, czy jej obawy dotyczące naruszenia zasad konkurencji znajdą potwierdzenie. Komisja na podjęcie decyzji ma czas do 31 października 2018 r.

JL
Źródło: europa.eu

Czytaj więcej:
Prawo 456

brak
 

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany

Polska