Zakłady Azotowe Puławy zdobywają rynek AdBlue

Zakłady Azotowe Puławy zdobywają… Zakłady Azotowe Puławy podpisały umowę z firmą Blue Solution w sprawie dystrybucji produkowanego przez AdBlue wodnego roztworu mocznika 32,5 proc. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 50 mln zł.

AdBlue jest produktem dodawanym jako środek redukcyjny dla szkodliwych cząstek spalin w nowoczesnych silnikach wyposażonych w technologię SCR (selektywnej redukcji spalin). Spełnia najnowsze unijne normy spalania EURO4 i EURO5. Jest nietoksyczny, bezwonny, obniża wykorzystanie paliwa o 5 proc.

- Dynamika sprzedaży AdBlue z Puław jest wyższa niż dynamika wzrostu popytu na ten preparat, co oznacza, że przejmujemy rynek - mówi Hubert Kamola, dyrektor Dywizji Chemia w ZAP. - Realizacja inwestycji, zwiększającej nasze zdolności produkcyjne do 60 tys. ton rocznie pod koniec 2008 r. wraz z doskonałą lokalizacją umożliwi nam realizację planów.

W ubiegłym roku zużycie AdBlue w Polsce szacowano ledwie na 15 tys. ton. Jednak przedstawiciele Puław są zdania, że ze względu na bardzo duże opóźnienia w realizacji zamówień na samochody dostawcze z systemem SCR, zużycie w ubiegłym roku było nieco niższe niż się powszechnie uważa.

W tej chwili rynek AdBlue jest jeszcze bardzo młody, więc trudno go porównać do jakiegokolwiek innego. Co więcej w tej chwili nie ma żadnego substytutu dla AdBlue. - Spodziewamy się, że w 2009 r. jego zużycie w Polsce osiągnie poziom ok. 55 tys. ton, natomiast 2012 r. ma przynieść, w samej tylko Polsce ,zapotrzebowanie rzędu 120 tys. ton - dodają przedstawiciele Zakładów Azotowych Puławy.

Obecnie polski rynek AdBlue jest bardzo rozdrobniony. Wśród licznych firm transportowych, duże przedsiębiorstwa z taborem powyżej 20 aut, stanowią niespełna 10 proc. ogólnej liczby. - Dlatego też ze względu na małe zużycie AdBlue w stosunku do zużycia paliwa, podstawowym rozwiązaniem dla rodzimego rynku pozostaje nadal opakowanie DPPL (1000l) z pompą dozującą, uzupełniane kanistrami jako zapas awaryjny, który kierowca powinien mieć zawsze przy sobie. Dostawy luzem w cysternach również są realizowane przez Puławy - dodaje dyrektor Kamola.

Czytaj więcej:
Paliwa 58
Umowy 164