Airbox z tworzywa sztucznego dla motocykli

Airbox z tworzywa sztucznego… Powstał pierwszy airbox dla motocykli wykonany z tworzywa sztucznego.

Najbardziej sportowy i najsilniejszy z motocykli BMW, nowy S 1000 RR, pobiera powietrze do spalania z układu wlotowego z wbudowaną funkcją filtra powietrza wykonaną z tworzywa Ultramid B3WGM24 HP, niezwykle stabilnego wymiarowo poliamidu koncernu BASF. W konstrukcji motocykla element ten nazwano „airbox”. Dla tego wysokowydajnego motocykla opracowano i wyprodukowano w Niemczech pierwszy airbox o elektrycznie regulowanej długości kanału doprowadzającego. Łączy on w sobie wysoką wydajność z niewielką wagą.

Airbox składa się ze zgrzanych razem części górnej i dolnej. Urządzenie uruchamiające zmianę długości kanału doprowadzającego jest dołączone do części dolnej przed jej zgrzaniem. Ponieważ dokładność wymiarów elementów obudowy wpływa na dokładność regulacji rury dolotowej, brak zniekształceń w częściach z tworzyw sztucznych jest bardzo istotny. Właściwości materiału podczas zgrzewania są także bardzo ważne, ponieważ niewielka przestrzeń dostępna dla instalacji wymaga bardzo małych geometrii zgrzewania. Ponadto mineralne składniki żywicy przyczyniają się do znacznego zmniejszenia hałasu.


Teraz, kiedy kolektor wlotu powietrza z poliamidu stał się dość powszechny w europejskim przemyśle samochodowym, zwiększa się zakres stosowania komponentów z tego tworzywa w sektorze motocykli. W porównaniu z samochodowym kolektorem dolotowym zastosowania w motocyklu wymagają wzięcia pod uwagę dodatkowych uwarunkowań: należą do nich krótkie rury dolotowe i ograniczona przestrzeń dla całej instalacji. Dzięki aktywnej regulacji długości, nowy układ dolotowy w BMW S 1000 RR w szerokim zakresie umożliwia optymalizację krzywej momentu obrotowego.

Czytaj więcej:
brak
 

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany

Polska

Reportaże

Forum