TPE o niskiej emisji LZO z recyklatem do wnętrz samochodów

TPE o niskiej emisji LZO z…

Hexpol rozszerzył zakres zastosowań termoplastycznych elastomerów z gamy Dryflex Circular, uzyskując dla wybranych gatunków z recyklatem zatwierdzenie zgodności z normą Porsche PN 780. Zatwierdzenie obejmuje emisję lotnych związków organicznych (LZO) oraz charakterystykę zapachową materiałów przeznaczonych do stosowania we wnętrzach pojazdów. Według firmy potwierdza to, że kompozycje TPE zawierające recyklat mogą spełniać wymagające specyfikacje motoryzacyjne, które tradycyjnie były realizowane z użyciem materiałów pierwotnych.

Norma Porsche PN 780 definiuje metody badań i wartości graniczne dla zapachu oraz emisji LZO z materiałów montowanych w przestrzeni pasażerskiej. Ma na celu zapewnienie niskoemisyjnych i niskozapachowych komponentów, wspierając poprawę jakości powietrza w kabinie oraz komfortu użytkowników. Dla dostawców materiałów spełnienie tej normy wymaga szczegółowych badań analitycznych poszczególnych substancji, jak również całkowitych emisji w określonych warunkach badawczych.

TPE Dryflex Circular z recyklatem PIR i PCR

Portfolio TPE Dryflex Circular obejmuje różne poziomy zawartości recyklatu, do około 75 procent, w zależności od gatunku i docelowego zastosowania. Źródła recyklatu obejmują zarówno recyklat poużytkowy z procesów przemysłowych (PIR), jak i recyklat pokonsumencki (PCR). Dobór strumienia recyklatu jest dostosowywany do wymagań dotyczących właściwości użytkowych, przetwórstwa oraz regulacji dla danej aplikacji.

W ramach tej gamy gatunek TPE Dryflex PIR 853317-2 został poddany ocenie zgodnie z Porsche PN 780. Kompozycja ta zawiera 45 procent recyklatu i została przebadana pod kątem emisji LZO i właściwości zapachowych według specyfikacji. Pomiary obejmowały poszczególne grupy związków chemicznych, takie jak aminy, formaldehyd i ketony, a także całkowitą ilość lotnych związków organicznych (TVOC). Hexpol informuje, że wszystkie zmierzone substancje indywidualne oraz wartość TVOC były istotnie poniżej limitów określonych w normie.

Właściwości zapachowe zostały dodatkowo ocenione zgodnie z metodą VDA 270, opracowaną przez niemieckie stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego Verband der Automobilindustrie do oceny charakterystyki zapachu materiałów stosowanych we wnętrzach pojazdów. Gatunek Dryflex PIR 853317-2 uzyskał w tym badaniu ocenę 3,0, co odpowiada wrażeniu zapachowemu, które nie zakłóca komfortu użytkowników w warunkach testowych.

Obniżony ślad węglowy produktu w porównaniu z pierwotnym TPE

Równolegle z oceną emisji i zapachu Hexpol przeanalizował ślad węglowy produktu (PCF) dla gatunku Dryflex PIR 853317-2. Firma podaje, że materiał ten wykazuje 43‑procentowe obniżenie wartości CO2e na kilogram TPE w porównaniu z równoważną kompozycją TPE z surowca pierwotnego. Redukcja PCF jest przypisywana zastosowaniu recyklatu w formulacji, zgodnie z celami producentów OEM z branży motoryzacyjnej dotyczącymi zwiększania zawartości materiałów z recyklingu i ograniczania wpływu elementów wyposażenia wnętrz na klimat.

Komentując proces kwalifikacji, dr inż. Thomas Köppl, globalny szef zarządzania produktami, powiedział: „Wymagania dotyczące LZO i zapachu są niezwykle trudne do spełnienia, nawet przy użyciu materiałów pierwotnych. Jestem dumny, że osiągnęliśmy je z wykorzystaniem TPE zawierających recyklat. To kolejny przykład na to, w jaki sposób Hexpol umożliwia producentom OEM z branży motoryzacyjnej realizację celów w zakresie zarówno komfortu pasażerów, jak i udziału recyklatu”.

Potencjalne zastosowania we wnętrzach

Według Hexpol, niskoemisyjne gatunki TPE Dryflex Circular są odpowiednie do szerokiej gamy komponentów wnętrza pojazdu. Typowe zastosowania obejmują maty wypełniające, dywaniki podłogowe, elementy uszczelniające oraz części wykończenia wnętrza, w których wymagana jest kombinacja właściwości mechanicznych, jakości powierzchni, niskiej emisji oraz neutralności zapachowej. Zatwierdzenie zgodności z Porsche PN 780 stanowi punkt odniesienia dla wykorzystania tych materiałów w projektach, w których obowiązują rygorystyczne wymagania dotyczące jakości powietrza w kabinie.


Materiały TPE o niskiej emisji LZO z recyklatem do wnętrz samochodów