Alpla inicjuje globalne stowarzyszenie Plastic is Fantastic

Alpla inicjuje globalne stowarzyszenie…

Alpla wraz z partnerami powołuje międzynarodowe stowarzyszenie Plastic is Fantastic, którego celem jest promowanie odpowiedzialnego wykorzystania tworzyw sztucznych oraz wspieranie rozwiązań wpisujących się w gospodarkę o obiegu zamkniętym. Nowa organizacja, z siedzibą w Wiedniu, ma integrować firmy korzystające z polimerów i włączać je w oparty na faktach dialog o roli materiałów w zrównoważonym rozwoju. Zapowiedziane działania obejmują upowszechnianie rzetelnej wiedzy o właściwościach i cyklach życia tworzyw, a także rozwój praktyk sprzyjających lepszemu wykorzystaniu i kontroli obiegu PET oraz innych polimerów. Inicjatywa czerpie z doświadczeń polskiej kampanii #rePETujemy, zainicjowanej przez Alpla Polska w 2021 roku. Jej założeniem było porządkowanie dyskusji wokół plastiku i ograniczanie dezinformacji, co w kolejnych etapach rozwinęło się w działania edukacyjne adresowane do dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wyniki dotychczasowych aktywności, w tym szeroki zasięg komunikacji i obecność danych opartych na LCA, stały się impulsem do nadania przedsięwzięciu szerszego, międzynarodowego wymiaru w ramach Plastic is Fantastic.

Geneza i zakres działań

Początki projektu sięgają Polski, gdzie w 2021 roku uruchomiono kampanię edukacyjną #rePETujemy. W pierwszej fazie koncentrowała się ona na ograniczaniu dezinformacji dotyczącej tworzyw sztucznych. Od początku 2022 roku działania rozszerzono o Program edukacji ekologicznej #rePETujemy dla uczniów klas I–III szkół podstawowych. Dotychczas zrealizowano trzy edycje programu, obejmujące 120 szkół i ponad 2200 uczniów pracujących na przygotowanych scenariuszach lekcji.

0 Zapraszamy firmy z różnych sektorów gospodarki o obiegu zamkniętym do wspólnego działania, do tworzenia programów edukacyjnych, promowania odpowiedzialnego wykorzystania materiałów i inspirowania pozytywnych zmian rynkowych 0 mówi Anna Urbańska, koordynatorka kampanii #rePETujemy w polskim oddziale Alpla.

Efekty i percepcja społeczna

Według danych przywoływanych w ramach kampanii odsetek Polaków uznających tworzywa sztuczne za bardziej szkodliwe niż ich alternatywy systematycznie maleje. W 2020 roku, przed startem działań edukacyjnych, wynosił 66 procent, w 2024 roku 55 procent. Zmianę tę wspierały tysiące publikacji medialnych opartych na rzetelnej komunikacji i wynikach badań, w tym LCA (Life Cycle Assessment). Od początku aktywności w mediach społecznościowych, na Facebooku, Instagramie i TikToku, przekaz kampanii dotarł do ponad 10 milionów odbiorców w Polsce.

- Choć poszczególne kampanie realizowane przez oddziały Alpla są różnorodne, łączy je ograniczenie krytyki i polemiki do minimum. Fakty są po naszej stronie. Widzimy to w rozmowach z organizacjami pozarządowymi i aktywistami, a także w dyskusjach z politykami. To potwierdza słuszność naszej strategii - relacjonuje Dominic Fiel, dyrektor ds. marketingu korporacyjnego i komunikacji Alpla Group.