ENGEL trend.scaut 2017. Konferencja branży motoryzacyjnej

ENGEL trend.scaut 2017. Konferencja… W dniach 28 – 29 czerwca br, austriackie miasto Linz - siedziba kraju związkowego Górna Austria, gościło ponad 500 uczestników konferencji dotyczącej przyszłości branży automotive.

W którą stronę podąża rynek motoryzacyjny w Europie? Na jakie trendy globalne winniśmy zwrócić uwagę? Jakie możliwości dają uczestnikom tego rynku nowe, lekkie materiały stosowane obecnie w konstrukcji aut? Na te i wiele innych pytań starali się znaleźć odpowiedzi uczestnicy sympozjum trend.scaut 2017, odbywającego się w nowoczesnym budynku Design Center Linz.

Organizator konferencji, firma Engel, regularnie zaprasza producentów aut oraz ich dostawców do uczestnictwa w dyskusji na temat obecnie obowiązujących trendów, innowacyjnych rozwiązań, wyzwań stojących przed branżą jak również wymiany własnych doświadczeń.

Engel jest jednym z wiodących przedsiębiorstw w dziedzinie produkcji maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych oferującym wszystkie moduły technologiczne do przetwórstwa tworzyw sztucznych: wtryskarki do tworzyw termoplastycznych i elastomerów oraz technikę automatyzacji.

Zaplanowany przez organizatorów harmonogram konferencji nie przewidywał zbyt wielu przerw. Podczas pierwszego dnia uczestnicy mieli okazję obejrzeć i wysłuchać 13 wystąpień zgrupowanych w 4 sesjach tematycznych, drugi dzień natomiast poświęcono na wizytę w siedzibie firmy Engel w pobliskim St. Valentin.

Elektromobilność, jazda autonomiczna, łączność i car-sharing są głównymi trendami, które zasadniczo zmienią wymagania wobec samochodów w nadchodzącej dekadzie. Wszyscy prelegenci oraz goście trend.scaut 2017 potwierdzili, że skuteczne sprostanie nowym wyzwaniom wymaga aby przedsiębiorstwa na każdym etapie łańcucha wartości, ściśle ze sobą współpracowały.

- Dzisiaj myślimy o kompozytach, o elektronicznej funkcjonalizacji elementów oraz o wysoce zintegrowanych procesach produkcyjnych. W przypadku bardzo różnych technologii efektywna współpraca polega na łączeniu know-how różnych uczestników procesów produkcyjnych - podkreślił Michael Fischer, szef działu rozwoju technologii w firmie Engel Austria.

Otwierający sesję „Global Market View” Justin Cox, z brytyjskiej firmy LMC Automotive, przedstawił szczegółowe dane statystyczne obrazujące stan obecny oraz krótko- i średnioterminowe perspektywy rozwoju rynków motoryzacyjnych w Europie, Rosji, Chinach i Stanach Zjednoczonych.

Lukas Michor z McKinsey & Company Austria omówił trendy, które będą miały fundamentalny wpływ na rynek motoryzacyjny. Nowe modele biznesowe, które mogą zwiększyć przychody producentów o ok. 30%, będą opierać się m. in. na car-sharingu, usługach łączności czy rozszerzeniu funkcjonalności aut.

Zjawisko shared mobility oznaczające zmianę filozofii korzystania ze środków lokomocji (zindywidualizowany transport publiczny, rowery miejskie) będzie miało wpływ na poziom sprzedaży aut. Wg. Michora tendencje wzrostowe zostaną utrzymane, jednakże na niższym poziomie, tj. ok. 2% rocznie. Obecnie jeden samochód używany jest do wielu celów: dojazdu do pracy, zakupów, wyjazdów biznesowych czy też na wakacje. Niedaleka przyszłość ma przynieść optymalne rozwiązania dedykowane dla różnych celów.

Auto 2030 Michor

Source: McKinsey

Do najbardziej istotnych segmentów determinujących zachowania konsumenckie w sferze mobilności należeć będzie postępująca urbanizacja. To właśnie typ miast, a nie jak dotychczas charakter czy ukształtowanie regionu, będzie miał wpływ na szybkość i zakres rozwoju branży motoryzacyjnej.

A granular view of city types

Source: McKinsey

Czytaj więcej:

Reportaże

Forum