ENGEL trend.scaut 2017. Konferencja branży motoryzacyjnej

W prezentacji rozpoczynającej sesję "Lightweighting", Peter Egger z Engel Austria zwrócił uwagę, jak wielkie znaczenie ma ciężar auta na zużycie energii. W ocenie cyklu życia (LCA, Life Cycle Assessment) typowego samochodu średniej klasy, 84,5% konsumowanej energii przypada na jego użytkowanie, z czego 76% zależne jest od jego wagi. Dla porównania wytworzenie auta pochłania 9% energii a złomowanie i recykling tylko 0,5%.

Nowoczesne technologie wtrysku, stosowanie tworzyw spienionych bądź zamiana na tworzywa modyfikowane nowej generacji pozwalają na obniżenie wagi niektórych elementów wyposażenia aut nawet o kilkadziesiąt procent. Precyzyjne lekkie elementy konstrukcyjne z pianek mikrokomórkowych wytwarzane przy pomocy technologii Engel foammelt zapewniają swobodną możliwość stosowania bezodkształceniowych elementów technicznych o małej masie

Olbrzymi potencjał w tej dziedzinie posiadają również kompozyty. Prezentowana podczas prelekcji technologia ENGEL organomelt pozwala zastępować blachy stalowe i aluminiowe lekkimi elementami kompozytowymi. Technologia ta charakteryzuje się maksymalną stabilnością, umożliwiając trwałe łączenie termoplastycznych półproduktów włóknistych z wysokogatunkowymi tworzywami sztucznymi.

Z kolei technologia włókien kompozytowych z systemami duromerowymi Engel HP-RTM umożliwia lepsze kształtowanie i zapewnia optymalne właściwości dużych części do pojazdów. W ramach tej technologii suche półprodukty włókniste są nasączane wtryskiwaną żywicą, a następnie utwardzane pod działaniem ciepła.

Engel foammelt

Element wykonany za pomocą technologii Engel foammelt (MuCell). Źródło: Engel

Drugi dzień trend.scaut to robocza wizyta w fabryce wtryskarek Engel w St. Valentin. DecoJect, polimeryzacja in-situ, formowanie wtryskowe - wszystkie przykładowe zastosowania wykazały, jak można łączyć najwyższe standardy jakości i trwałości komponentów z dużą wydajnością w produkcji seryjnej.

Centrum Lightweight Composite Technologies firmy Engel w firmie St. Valentin pracuje nad tym, aby zmniejszyć czas potrzebny na wprowadzenie na rynek innowacyjnych technologii. Dobrym przykładem jest polimeryzacja ε-kaprolaktamu in-situ w celu wytworzenia struktur nośnych wzmocnionych włóknami termoplastycznymi, a następnie ich funkcjonalizacja poprzez formowanie wtryskowe.

Dzięki zautomatyzowanej komórce produkcyjnej, firma Engel i wraz ze swoimi partnerami stworzyła podstawy do produkcji seryjnej. - Jesteśmy gotowi - stwierdził Peter Egger, dyrektor Centrum. - Teraz oczekujemy, że producenci samochodów obdarzą zaufaniem nową technologię, trend.scaut 2017 jest świetną okazją aby tak się stało - dodał.

W następnych latach konferencja przeniesie się do Szanghaju (2018) i Detroit (2019), po czym w 2020 wróci do Austrii.

Zapraszamy do obejrzenia relacji wideo oraz galerii zdjęć z tego wydarzenia.



trend.scaut 2017


Jacek Leszczyński

Czytaj więcej: