Grupa MOL zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych zrównoważonych paliw

Grupa MOL zakończyła kolejny…

Grupa MOL pomyślnie zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych paliw odnawialnych w rafinerii w Rijece. Spółka sprawdziła możliwość wytwarzania HVO, czyli hydrorafinowanego oleju roślinnego, oraz zrównoważonego paliwa lotniczego SAF w reżimie współprzetwarzania z surowcem kopalnym. Projekt pilotażowy zrealizowano we współpracy z Chevron Lummus Global, dostawcą pracującej tam instalacji hydrokrakingu. W ramach prób do tradycyjnego wsadu dodawano 5 proc. POME, czyli strumień odpadowy z produkcji oleju palmowego. Łącznie przerobiono 1 tys. ton komponentu biogenicznego, a cały proces był nadzorowany przez niezależnego audytora, Bureau Veritas d.o.o., zgodnie ze standardami ISCC. Ze względu na specyficzne właściwości fizykochemiczne nowego surowca przygotowania do testów zajęły osiem miesięcy. W trakcie kampanii pobrano ponad 400 próbek do analiz prowadzonych przez Centralne Laboratorium Testowe INA. Udział frakcji biogenicznej w produktach potwierdzano metodą izotopu węgla C14 w zewnętrznych, akredytowanych laboratoriach, Instytucie Ruđer Bošković w Zagrzebiu oraz Isotoptech Zrt. w Debreczynie. Wcześniej podobne testy przeprowadzono w rafinerii Slovnaft w Bratysławie, co potwierdziło gotowość technologiczną instalacji i wpisuje się w strategię Shape tomorrow oraz dotychczasowe działania Grupy w zakresie współprzetwarzania realizowane w rafinerii Dunaj na Węgrzech.

Doświadczenia z Bratysławy i współprzetwarzanie

Na początku bieżącego roku rafineria MOL w Bratysławie z sukcesem przetestowała wytwarzanie biodiesla HVO z oleju z łupin orzechów nerkowca. Powstały biokomponent był współprzerabiany razem z ropą naftową. W przypadku SAF wykorzystano częściowo rafinowany olej spożywczy, który przetwarzano wraz z tradycyjnym surowcem. Testy potwierdziły, że instalacja używana do produkcji standardowej nafty lotniczej nadaje się również do wytwarzania zrównoważonego paliwa.

Grupa MOL od lat stosuje współprzetwarzanie w rafinerii Dunaj na Węgrzech. Mieszanie komponentów biogenicznych z kopalnymi bezpośrednio w procesie produkcyjnym pozwala ograniczać ślad węglowy tradycyjnych paliw, bez konieczności budowy oddzielnych linii technologicznych dla każdego rodzaju surowca.

Oferta SAF i współpraca w regionie

W 2022 r., we współpracy z lotniskiem w Budapeszcie, linią Wizz Air oraz spółką Airport Fuel Supply, Grupa MOL uruchomiła na Węgrzech komercyjne testy produkcyjne zrównoważonych paliw lotniczych. W efekcie paliwa SAF weszły do stałej oferty firmy na Węgrzech, Słowacji i w Chorwacji, w ilościach odpowiadających 14 tys. ton biokomponentów.

Grupa MOL już dziś produkuje paliwo diesla i zrównoważone paliwa lotnicze z odnawialnych surowców i jest gotowa, by rozwijać ich produkcję. Jesteśmy strategicznie zaangażowani w zrównoważoną mobilność, zarówno na lądzie, jak i w powietrzu. Budując kompleksową ofertę w zakresie mobilności, chcemy oferować coraz szerszą gamę paliw, umożliwiając naszym klientom inteligentną transformację energetyczną. Już dziś odgrywamy w regionie istotną rolę w tym procesie i jesteśmy zdeterminowani, aby ją utrzymać, m.in. dzięki dalszym inwestycjom i innowacjom – powiedział Csaba Zsótér, starszy wiceprezes ds. paliw w Grupie MOL.

Rynek SAF i uwarunkowania

Zrównoważone paliwa lotnicze mogą być wytwarzane wyłącznie z odnawialnych surowców, na przykład pochodzenia roślinnego lub z odpadów, i muszą spełniać te same wymagania techniczne oraz środowiskowe co konwencjonalne paliwa lotnicze. Obecnie tylko nieliczne rafinerie na świecie są w stanie produkować SAF, a podaż nie nadąża za rosnącym popytem, co znajduje odzwierciedlenie w cenach. Grupa MOL deklaruje strategiczne podejście do rozwoju tego segmentu, uwzględniające cele klimatyczne oraz potrzebę wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw w regionie.


testy ekologicznych paliw na bazie olejów roślinnych