Drukuj

Katamaran zaprojektowany na platformie 3DEXPERIENCE

Katamaran zaprojektowany na platformie 3DEXPERIENCE
Firma Dassault Systèmes poinformowała, że Groupama Team France - jeden z pięciu pretendentów startujących w tegorocznym, 35. wyścigu America’s Cup wykorzystał rozwiązanie branżowe „Designed for Sea” od Dassault Systèmes do projektowania oraz symulacji lekkiego i wyróżniającego się najlepszymi parametrami katamaranu wyścigowego, którego konstrukcja jest zgodna z restrykcyjnymi wymaganiami konkursowymi.

W trakcie osiemnastomiesięcznych przygotowań do pierwszego w historii Groupama Team France startu w America’s Cup, który miał miejsce 26 maja 2017 roku, członkowie zespołu musieli zaprojektować, zbudować i przetestować swój katamaran. Łodzie zgłoszone do wyścigu powinny spełniać ściśle określone w regulaminie wymagania odnoszące się w szczególności do: kadłuba, pływaków oraz elementów poprzecznych konstrukcji, a także ilości materiałów wykorzystanych do budowy katamaranu. Długość łodzi nie mogła przekraczać 15 metrów. Dodatkowo, zgodnie z zasadami wyścigu, łodzie nie mogły być testowane w wodzie do 26 grudnia 2016 roku.

projekt katamaranu


Rozwiązanie branżowe „Designed for Sea”, działające w oparciu o platformę 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes, umożliwiło załodze wirtualne zaprojektowanie, symulację i optymalizację parametrów katamaranu takich, jak: waga, osiągi, stabilność, siła i bezpieczeństwo. Proces odbywał się w warunkach współdzielonego, cyfrowego środowiska projektowego i był możliwy do przeprowadzenia jeszcze zanim rozpoczął się etap konstrukcyjny. Od października 2015 roku zespół Groupama Team France miał dostęp do wspólnego źródła danych, a także całkowicie z nim zintegrowanych aplikacji. W efekcie umożliwiło to uproszczenie i przyspieszenie budowy łodzi, a także znacznie usprawniło komunikację pomiędzy 30-osobowym zespołem projektowym, załogą oraz zewnętrznymi partnerami.


Bezproblemowa integracja w ramach platformy 3DEXPERIENCE dotyczyła również danych pochodzących z różnych aplikacji SOLIDWORKS firmy Dassault Systèmes, które przez długi czas były wykorzystywane przez członków załogi przy ich poprzednich projektach, a które chcieli wykorzystać do zaprojektowania pomostu nowego katamaranu oraz całościowego projektu systemów kontroli.

- Efektywna współpraca tak dużej grupy profesjonalistów to bardzo duże wyzwanie - powiedział Martin Fischer, szef zespołu projektowego, Groupama Team France. - Projektanci muszą umieć przewidzieć sytuacje, z jakimi zetknie się na morzu załoga statku i na tej podstawie zaprojektować obiekt, który sprosta tym wyzwaniom. Z drugiej strony załoga powinna współpracować z inżynierami i projektantami już w początkowej fazie projektowania tak, aby wszystkie elementy konstrukcyjne zostały zaplanowane zgodnie z jej oczekiwaniami. Nasz napięty grafik i ograniczenia budżetowe w zasadzie nie dopuszczały pomyłek, dlatego kluczowym elementem całego procesu była efektywna komunikacja. Platforma 3DEXPERIENCE umożliwiła nam zbudowanie najlepszej klasy, wyposażonego w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych katamaranu.

- Platforma 3DEXPERIENCE łączy w sobie aplikacje wykorzystywane do projektowania, symulacji oraz produkcji. Umożliwia także współpracę z istniejącymi już ekosystemami, tak aby pomóc wizjonerom branży marynistycznej, jakimi są członkowie załogi Groupama Team France, w realizowaniu złożonych konstrukcji, które cechuje jakość i precyzja wykonania - powiedział, Alain Houard, Vice President, Marine & Offshore Industry, Dassault Systèmes. - America’s Cup to jedne z najbardziej ekscytujących zawodów żeglarskich na świecie i dobry przykład na to, że doskonałe wyniki są możliwe do osiągnięcia także dzięki innowacyjności. Każdy wyścig to pokaz najwyższej, światowej klasy żeglarstwa, w jego najdoskonalszym technologicznym wydaniu.