Kraiburg TPE wprowadził serię FR3, trzecią generację bezhalogenowych, uniepalnionych elastomerów termoplastycznych przeznaczonych do środowisk o rygorystycznych wymaganiach ochrony przeciwpożarowej, w szczególności w pojazdach szynowych. Związki spełniają wymagania normy DIN EN 45545-2 dla zastosowań kolejowych, w tym R22 HL3 i R23 HL3. Oprócz zachowania w ogniu, seria ukierunkowana jest na funkcjonalność w wymagających zastosowaniach, takich jak elementy systemów prowadzenia kabli, przepusty kablowe i uszczelnienia. Podawane właściwości obejmują bardzo dobrą odporność na rozdzieranie wśród bezhalogenowych, uniepalnionych TPE, wyższą sprężystość względem poprzednich generacji oraz korzystne wartości odkształcenia trwałego przy ściskaniu. Materiały wykazują bardzo dobre właściwości w zakresie 23 do 70 °C, co wspiera zastosowania uszczelniające. W konstrukcjach wielokomponentowych z udziałem poliolefin seria została sformułowana pod kątem adhezji do PP i jest zgodna z typowymi procesami wtrysku i wytłaczania. Dzięki termoplastycznej strukturze odpady produkcyjne, takie jak materiał z układu zimnokanałowego oraz wadliwe wypraski jednoskładnikowe, mogą być ponownie przetwarzane i zawracane do wewnątrzprocesowych strumieni recyklingu.
Charakterystyka pożarowa i certyfikacje
Związki FR3 odpowiadają aktualnym wymaganiom sektora kolejowego dotyczącym materiałów bezhalogenowych, których celem jest ograniczenie toksyczności dymu w przypadku pożaru. Niska gęstość dymu i jego toksyczność są weryfikowane badaniami przywoływanymi w normach kolejowych. W pionowej próbie palności UL 94 seria uzyskuje klasyfikację V-0 przy grubości 1,5 mm, co oznacza zachowanie samogasnące w warunkach testu. Wyniki te są uznawane w programie certyfikacji UL, co umożliwia wydanie Żółtej Karty UL jako potwierdzenia spełnienia zdefiniowanych kryteriów bezpieczeństwa, jakości i parametrów użytkowych dla TPE.
Oprócz wyników UL 94, seria przechodzi próbę żarowego drutu w 960 °C bez powstawania płomienia, odnosząc się do ryzyk związanych z przegrzewaniem elementów elektrycznych będących pod napięciem. Według firmy, formulacje FR3 spełniają odpowiednie wymagania pożarowe dla kolejnictwa we wszystkich wariantach barwy i twardości.
Właściwości materiału i zastosowanie w systemach kolejowych
Poza zachowaniem w ogniu seria FR3 jest przeznaczona do komponentów w systemach zasilania w pojazdach szynowych, gdzie wymagana jest wysoka odporność materiału. Związki zapewniają bardzo dobrą odporność na rozdzieranie wśród bezhalogenowych, uniepalnionych TPE oraz wyższą sprężystość w porównaniu z poprzednikami, szczególnie w zakresie 23–70 °C. Te parametry wspierają typowe funkcje uszczelniające w obszarach takich jak prowadzenie kabli i ochrona przed wnikaniem. Przetwórstwo przewidziano dla ustalonych metod termoplastycznych, tj. standardowego wtrysku i wytłaczania, w tym obtryskiwania poliolefin, gdzie wymagana jest doskonała adhezja do PP. Termoplastyczny charakter materiałów umożliwia odzysk elementów układu zimnokanałowego i wadliwych wyprasek jednoskładnikowych do recyklingu wewnątrzprocesowego.
Johanna Schmid, specjalistka ds. rynku zastosowań przemysłowych w Kraiburg TPE, powiedziała - Dzięki niskiej toksyczności dymu nasze bezhalogenowe, uniepalnione TPE poprawiają bezpieczeństwo i ochronę zdrowia w razie pożaru. Ponadto użytkownicy rozwiązań bezhalogenowych korzystają z łatwiejszej utylizacji na końcu cyklu życia wyrobu.
Firma Kraiburg TPE opracowała nowe termoplastyczne elastomery do wysoce skutecznej ochrony przeciwpożarowej.