Lanxess na targach kompozytów JEC World 2022

Lanxess na targach kompozytów…

Na targach JEC World 2022 w Paryżu koncern Lanxess skupi się przede wszystkim na megatrendach związanych z elektromobilnością i zrównoważonym rozwojem. - Na przykładzie nowych zastosowań chcemy wyeksponować możliwości, jakie w zakresie budowy wytrzymałych i zarazem lekkich elementów konstrukcyjnych dla pojazdów elektrycznych otwierają kompozyty Tepex wzmacniane włóknami ciągłymi - wyjaśnia dr Dirk Bonefeld, dyrektor ds. globalnego zarządzania produktem i marketingu Tepex (Lanxess).

Producent specjalistycznych środków chemicznych zaprezentuje ponadto w pełni biopochodny materiał kompozytowy na bazie lnu i kwasu polimlekowego. Biokompozyt ten jest pierwszym z serii produktów Tepex Scopeblue. Stanowi przykład strategii polegającej na uniezależnieniu procesów produkcyjnych od surowców kopalnych, ochronie zasobów i tworzeniu cykli materiałowych. Przyczynia się do tego również recykling materiału. - Dzięki termoplastycznej strukturze macierzowej Tepex doskonale nadaje się do ponownego wykorzystania w formowaniu wtryskowym jako wysokiej jakości mieszanka z odzysku. Związki te są już dziś dostępne na rynku - tłumaczy dr Dirk Bonefeld.

Lekka konstrukcja i zintegrowane elementy

Na targach JEC koncern Lanxess zaprezentuje wspornik przedni i podstawę akumulatora jako przykłady seryjnego zastosowania systemu Tepex w elektromobilności. Wspornik montowany jest w nowym luksusowym sedanie amerykańskiego producenta pojazdów elektrycznych. Element konstrukcyjny o dużej sztywności skrętnej wytwarzany jest w procesie formowania hybrydowego przy użyciu polipropylenu Tepex dynalite 104-RG600. Jest znacznie lżejszy od konstrukcji metalowej, a przy tym wykazuje doskonałe właściwości zderzeniowe. - Na etapie formowania wtryskowego w procesie formowania hybrydowego integrowane są liczne elementy - takie jak mocowania i prowadnice, co znacznie zmniejsza późniejszy wysiłek związany z montażem i koszty produkcji - wyjaśnia dr Dirk Bonefeld.

Podstawa akumulatora to część wysokiej klasy pojazdu z napędem elektrycznym wytwarzanego przez producenta samochodów z południowych Niemiec. Komponent bazuje na poliamidzie 6 - produkowany jest metodą formowania hybrydowego z użyciem Tepex dynalite 102-RG600 i wysoko wzmocnionej mieszanki Durethan BKV60H2.0EF. - Wybrano Tepex, ponieważ jest to materiał z natury trudnopalny, a za-razem zapewnia lekkość konstrukcji i stwarza możliwości funkcjonalnej integracji - uważa dr Dirk Bonefeld. - Tepexowej wkładki nie trzeba chronić przed korozją w przeciwieństwie do jej odpowiednika wykonanego z blachy stalowej.

jec-lanxess
Fot.: Lanxess

Obudowy wielkoformatowe do akumulatorów wysokiego napięcia

Tepex znajduje również potencjalne zastosowanie w konstrukcji dużych obudów z tworzyw sztucznych do akumulatorów wysokiego napięcia w pojazdach elektrycznych. W tym celu wspólnie z Kautex Textron opracowano demonstrator technologii zbliżonej do produkcyjnej. Koncern Lanxess odpowiada za materiały, a spółka Kautex - za opracowanie procesów i komponentów. - Komponentowi nie potrzeba żadnych metalowych wzmocnień - podkreśla dr Dirk Bonefeld. - Widać tu przewagę tworzyw termoplastycznych nad metalami w zakresie redukcji masy i kosztów, integracji funkcjonalnej i właściwości izolacji elektrycznej.

Trwałe i lekkie - wysokie parametry mechaniczne

Nowy biokompozyt Tepex Scopeblue jest niezwykle lekki dzięki niewielkiej gęstości wzmacniających ciągłych włókien lnianych. Jego sztywność w zależności od masy jest porównywalna z analogicznymi wariantami materiałów wzmocnionych włóknem szklanym. Tepex Scopeblue można wytwarzać z jakością odpowiednią do produkcji wielkoskalowej. - Widzimy możliwości jego stosowania w sprzęcie sportowym, elementach wyposażenia wnętrz samochodów i elementach obudowy urządzeń elektronicznych - wylicza dr Dirk Bonefeld.

Oprócz wariantów Tepex produkowanych z surowców biologicznych koncern Lanxess intensywnie pracuje nad szeregiem koncepcji recyklingu swoich kompozytów. - Opracowujemy również analizy cyklu życia materiału Tepex, aby użytkownicy mogli precyzyjnie określić ślad węglowy poszczególnych komponentów - wyjaśnia dr Dirk Bonefeld.

Alternatywy dla SMC nadające się do recyklingu

Kolejnym obszarem zainteresowania Lanxess na targach JEC są nowe kompozyty Tepex Flowcore przeznaczone do formowania tłocznego. Stanowią one nadającą się do recyklingu i znacznie bardziej plastyczną alternatywę dla termoutwardzalnych materiałów do tłoczyw płytowych (SMC). Możliwe zastosowania: wnęki przestrzeni ładunkowej, elementy poszycia podwozia i osłony akumulatorów.

Elektronika użytkowa, sport, rekreacja - te obszary zastosowań (oprócz motoryzacji) są dla materiału Tepex kluczowe. Na targach JEC koncern Lanxess zaprezentuje przykładowe produkty z tych dziedzin: pierwszy na świecie smartfon z włókna węglowego, ultracienką i ultralekką deskorolkę elektryczną, jak również niezwykle lekkie buty do biegania.

Światowe targi JEC odbędą się w dniach 3-5 maja 2022 roku w Centrum Wystawowym Paris Nord Villepinte. Stoisko koncernu Lanxess znajdzie się w sali nr 5 - oznaczono je numerem N33.

LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.

Polska