Drukuj

Moduł olejowy drugiej generacji z tworzywa sztucznego

Moduł olejowy drugiej generacji z tworzywa sztucznego
Firma Mann+Hummel wprowadza na rynek drugą generację modułu olejowego z tworzywa sztucznego. Znajdzie się on na wyposażeniu fabrycznym w nowych sześciocylindrowych silnikach Diesla z BMW.

Moduł ten w porównaniu do klasycznych modułów olejowych z ciśnieniowo odlewaną obudową aluminiową wyróżnia się wysokim stopniem integracji funkcji i wyraźnymi zaletami pod względem wagi i kosztów. Przy stosowaniu gorącego oleju substytut ciśnieniowego odlewu aluminiowego w postaci tworzywa sztucznego staje się bardziej aktualny niż kiedykolwiek. Powodem tego jest fakt, że tworzywa sztuczne w obrębie silnika wykazują ogromny potencjał, który umożliwia spełnianie rosnących wymagań ze strony producentów samochodów.

Do zalet modułów z tworzywa sztucznego należą lepsza integracja funkcji, możliwości tworzenia bardziej kompleksowej geometrii oraz redukcji wagi.

Ponadto w większości przypadków możliwa jest redukcja kosztów zarówno w procesie produkcji jak i montażu.

Moduł olejowy drugiej generacji z tworzywa sztucznego


Moduł olejowy zawiera bezmetalowy wkład filtracyjny z membraną zwrotną na spodzie obudowy, wewnętrzny stabilizator ze zintegrowanym zaworem obejściowym oraz obudową ze zintegrowanym wymiennikiem ciepła oleju-wody, który w ekstremalnych warunkach pracy może obejść zintegrowany zawór.

Ta integracja zaworu obejściowego chłodzenia w wymienniku ciepła oleju-wody w porównaniu do zwyczajowych rozwiązań charakteryzuje ważna zaleta, mianowice między obudową a wymiennikiem ciepła znajduje się tylko jedno miejsce uszczelnienia.

Dla uszczelnienia kołnierza silnika po raz pierwszy zastosowano ramową blaszaną uszczelkę z wkładem z elastomeru. Specjalnie dla tego nowego modułu z tworzywa sztucznego powstał wkład filtrujący ze zintegrowaną membraną zwrotną z silikonu, której ciśnienie otwarcia jest daleko niższe niż 0,1 bara. To zgłoszone do opatentowania rozwiązanie wyraźnie redukuje utratę ciśnienia przez moduł olejowy i zapobiega suchej pracy obudowy filtra oleju po wyłączeniu silnika tak, że podczas ponownego jego uruchomienia ciśnienie jest szybko odbudowywane.

Mann+Hummel stworzył obudowę z tworzywa sztucznego według najnowszej technologii rozwoju z wykorzystaniem metod CAE i urzeczywistnił tym samym długoletnie doświadczenia z seryjnej produkcji obudów filtrów oleju z tworzywa sztucznego. Zoptymalizowane prowadzenie kanałowe i ulepszony przepływ niezakłócony we wkładzie filtracyjnym konsekwentnie optymalizuje moduł oleju pod względem ograniczonej różnicy ciśnienia. Skoncentrowano się również nad jednoczesnym wzmocnieniem ścian i idącą za tym oszczędnością wagi.

Konstruktorzy jako materiał do produkcji obudowy wykorzystali stabilny pod względem wysokiej temperatury poliamid 6.6 z 3,5 proc. udziałem włókien szklanych.

Zespół ekspertów z działów rozwoju i produkcji wykazał w obliczeniach symulacyjnych wymaganą wytrzymałość i ograniczone wypaczenia zwłaszcza w obrębie uszczelnień i na tej podstawie dokonał wyboru tworzywa sztucznego i opracował koncepcję wykorzystania odpowiednich narzędzi w procesie technologii wtrysku ciśnieniowego.

Czytaj więcej: Motoryzacja 212