Na rynku maszyn pozostaną tylko najlepsi

Na rynku maszyn pozostaną…

W drugiej połowie marca br. będący jednym z największych na świecie producentów maszyn do formowania wtryskowego tworzyw sztucznych Haitian International Holdings Limited wraz z zależnymi spółkami ogłosił rekordowo wysokie wyniki finansowe za kończący się 31 grudnia 2024 rok obrotowy. Pomimo trwającej globalnej niepewności gospodarczej, Haitian International osiągnął wzrost przychodów ze sprzedaży o 23,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Z kolei sprzedaż działu maszyn do formowania wtryskowego firmy wzrosła o 23,8%, a całkowita sprzedaż osiągnęła blisko 15,5 mln juanów chińskich.

Będąca wyłącznym przedstawicielem marki i dystrybutorem wtryskarek Haitian oraz Zhafir w Polsce firma Mapro Polska odnotowała w ubiegłym roku ponad 100-procentowy wzrost przychodów, zaprzeczając w zdecydowany sposób słabości rynku maszyn do przetwórstwa w naszym kraju.

O aktualnej sytuacji, w jakiej znajduje się polski i europejski rynek maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych, jego specyfice, wymaganiach i przyszłości rozmawiamy z Agnieszką Kulisiewicz - dyrektor zarządzającą i członkiem zarządu firmy Mapro Polska S.A.

Pomimo trwających niepewności gospodarczych na świecie, rok 2024 był rekordowym zarówno dla Haitian, jak i Mapro Polska. Jakie kluczowe czynniki miały wpływ na osiągnięcie takich wyników ze sprzedaży?

W opinii naszych partnerów biznesowych głównym czynnikiem, który przyczynił się do tak znaczącego wzrostu zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym było strategiczne pozycjonowanie rynkowe marki. Sprzedaż krajowa w Chinach, napędzana silnym popytem na dobra konsumpcyjne i sprzęt AGD w 1. połowie roku, a następnie ożywieniem w sektorze motoryzacyjnym w 2. połowie, odnotowała wzrost rok do roku aż o 27,7%. Z kolei za granicą Haitian, korzystając z globalnej restrukturyzacji łańcucha dostaw oraz kładąc nacisk na lokalną produkcję, zoptymalizowaną logistykę i poprawioną odporność łańcucha dostaw, odnotował wzrost sprzedaży międzynarodowej w analogicznym okresie o 16,8%.

Jeśli chodzi o ubiegłoroczną działalność Mapro Polska i wartość przychodów ze sprzedaży, to w głównej mierze efekt rosnącej siły i pozycji marek Haitian i Zhafir w naszym kraju opartej na długoterminowej strategii, wykorzystującej osiągnięcia technologiczne, globalną strategię rynkową i zaangażowanie w rozwiązania zorientowane na klienta połączone z aktywnością całego zespołu.

Według danych rynkowych [1] globalny rynek maszyn do formowania wtryskowego wyceniono na 16,74 mld dolarów w 2024 r. i szacuje się, że wzrośnie on z 17,56 mld dolarów w 2025 r. do 25,78 mld dolarów do 2033 r., rosnąc ze średniorocznym wskaźnikiem wzrostu (CAGR) na poziomie 4,9% w okresie prognozowania (2025-2033). Jest pani zaskoczona takimi danymi?

Te liczby, moim zdaniem, tak naprawdę pokazują ogólny trend i uśrednioną wartość. Każdy rynek, w szczególności w ujęciu geograficznym, ma swoją oddzielną specyfikę i charakterystykę. Co więcej, nawet w obrębie jednego kontynentu nie jest trudnym by zauważyć zróżnicowaną sytuację i bez wątpienia Europa jest tego doskonałym przykładem.

Jednakże wyniki osiągnięte przez Mapro Polska zaprzeczają znanej ogólnie w Europie sytuacji firm zajmujących się dostarczaniem maszyn i urządzeń w obszarze technologii wtryskiwania…

Nie jest tajemnicą, że rynek jest trudny i stał się dużo bardziej wymagający niż we wcześniejszych latach. Tak ze względu na realia biznesu, osłabienie popytu w niektórych sektorach przemysłowych, jak również otoczenie makroekonomiczne. Aktualnie firmy produkcyjne w Polsce cały czas odczuwają skutki spowolnienia gospodarczego w Europie Zachodniej, a jedną z przyczyn słabych wyników produkcji w ostatnich kwartałach była widoczna dekoniunktura w eksporcie. To wszystko wpłynęło na zahamowanie popytu i spadek inwestycji w nowy park maszynowy. Ważne jest, aby polskie firmy potrafiły radzić sobie w trudnych warunkach rynkowych, umiały szybko reagować i były dobrze przygotowane na wszelkie zmiany.

Wam się to udało?

Moim zdaniem to nie zasługa szczęścia; to efekt ciężkiej pracy i zaangażowania całego zespołu. W grę wchodziło wiele czynników, m.in. odpowiednie przygotowanie do potrzeb rynku i zmieniających się warunków. W trakcie moich ponad 20 lat pracy w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych, obserwując kryzysy, których byłam uczestnikiem, dostrzegłam że firmy, które przetrwały i stały się mocniejsze, to te, które wykorzystały trudny czas na inwestowanie i rozwój swojego zespołu.


6i8a3684-kopia-kopia-2
Agnieszka Kulisiewicz

Czy w pani przekonaniu aktualny rok będzie tak samo okresem dynamicznych wzrostów?

Jako firma nieustannie się rozwijamy, wprowadzamy nowe usługi, ściśle współpracujemy z producentem maszyn oraz innymi dostawcami. Prowadzimy projekty międzynarodowe przy współpracy z naszym dostawcą oraz innymi dystrybutorami. Jako lider firmy, jestem zaangażowana w niemal każdy z tych procesów. Posiadamy już ogromne doświadczenie, które opieramy na wysoko wykwalifikowanym zespole. Naszym celem jest dążenie do uzyskania jak najlepszych wyników, jednak, jak wiadomo, nie da się co roku podwajać sprzedaży.

Sięgając do cytowanego już wcześniej źródła: "zwiększony popyt na urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych w sektorach końcowego przeznaczenia, w tym motoryzacji, dóbr konsumpcyjnych, opakowań, opieki zdrowotnej, elektrycznym, elektronicznym i innych, jest kluczowym czynnikiem napędzającym rynek maszyn do formowania wtryskowego". Jak widzi pani tę kwestię w odniesieniu do Polski?

Jak już wspomniałam, każdy rynek ma swoje unikalne cechy. Poszczególne branże charakteryzują się sezonowością, cyklicznością oraz wpływem czynników zewnętrznych. Moim zdaniem Polska jest bardzo zróżnicowanym rynkiem, jeśli chodzi o sektory przemysłowe, w których nasze maszyny i peryferia do przetwórstwa tworzyw znajdują swoje zastosowanie. Ta różnorodność stwarza doskonałe możliwości do odkrywania nowych obszarów aplikacyjnych, a tym samym sprzyja wzrostowi sprzedaży.

Autoryzowany, wyłączny dystrybutor wtryskarek Haitian i Zhafir. Osprzęt peryferyjny i roboty do wtryskarek. Wsparcie serwisowe i techniczne w zakresie instalacji oraz szkoleń.

Polska