Drukuj

Nowy samolot koncernu Boeing zbudowany z tworzyw sztucznych

Nowy samolot koncernu Boeing zbudowany z tworzyw sztucznych
Koncern samolotowy Boeing poinformował właśnie o wprowadzeniu nowego supernowoczesnego samolotu pasażerskiego boeing 787 dreamliner. Jego niezwykłość polega na tym, że jest pierwszym modelem samolotu, przy budowie którego, na tak wielką skalę wykorzystano tworzywa sztuczne.

Dreamliner, którego oficjalna prezentacja odbyła się w niedzielę, będzie lżejszy, oszczędniejszy, bardziej komfortowy i mniej uciążliwy dla środowiska niż dotychczasowe samoloty. To pierwszy w dziejach samolot pasażerski, w którym aluminium zastąpiono tworzywami sztucznymi.

Jego lekka konstrukcja będzie oznaczać mniejsze zużycie paliwa i niższe koszty eksploatacji. To natomiast przełoży się na ceny biletów i mniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Maszyna będzie zużywać o 20 proc. mniej paliwa niż obecne samoloty.

Jak udało się osiągnąć te właściwości?

Konstruując samolot zastosowano, wszędzie tam gdzie było to możliwe, tworzywa sztuczne. Prawie 50 proc. kadłuba i skrzydeł wykonano z materiałów zawierających włókna węglowe. Dla porównania w poprzednim modelu boeinga 777 stanowiły one tylko 12 proc.

Pojedyncze elementy konstrukcyjne są znacznie większe niż normalnie (np. części kabiny to gotowe tuby). Wytwarzając w ten sposób całe sekcje kadłuba, udało się wyeliminować 1,5 tys. płyt aluminiowych i od 40 tys. do 50 tys. nitów.

Wykorzystane tworzywa sztuczne są odporne na rdzę. W dodatku dzięki nim powietrze w kabinie pasażerskiej będzie mogło być bardziej wilgotne. Nowe, wytrzymałe materiały pozwoliły również na zainstalowanie większych okien.

Części konstrukcyjne do budowy samolotu dostarczyła m.in. amerykańska firma Nordam specjalizująca się w wytwarzaniu elementów. Przygotowała kompozytowe ramy okienne.

dreamliner


Jest to pierwsza tego typy aplikacja wykonana z materiałów kompozytowych w samolotach komercyjnych. Ramy wyprodukowano w oparciu o żywice epoksydowe oraz włókna węglowe. Elementy zostały wdrożone do seryjnej produkcji po niemal dwuletnim okresie od testowania. Zapewniają 50 proc. redukcję ciężaru w porównaniu z tradycyjnymi detalami produkowanymi z aluminium.

Z kolei japoński koncern Mitsubishi dostarczył kompozytowe podłużnice poszycia - jedne z elementów wzmacniających konstrukcję skrzydła boeinga 787.

Materiałem kompozytowym zastosowanym do budowy skrzydeł jest tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP - carbon fiber reinforced plastic). W porównaniu z konwencjonalnym aluminium lub stopami tytanu, CFRP jest niezwykle wytrzymałe, sztywne i odporne na korozję.