
Dreamliner, którego oficjalna prezentacja odbyła się w niedzielę, będzie lżejszy, oszczędniejszy, bardziej komfortowy i mniej uciążliwy dla środowiska niż dotychczasowe samoloty. To pierwszy w dziejach samolot pasażerski, w którym aluminium zastąpiono tworzywami sztucznymi.
Jego lekka konstrukcja będzie oznaczać mniejsze zużycie paliwa i niższe koszty eksploatacji. To natomiast przełoży się na ceny biletów i mniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Maszyna będzie zużywać o 20 proc. mniej paliwa niż obecne samoloty.
Jak udało się osiągnąć te właściwości?
Konstruując samolot zastosowano, wszędzie tam gdzie było to możliwe, tworzywa sztuczne. Prawie 50 proc. kadłuba i skrzydeł wykonano z materiałów zawierających włókna węglowe. Dla porównania w poprzednim modelu boeinga 777 stanowiły one tylko 12 proc.
Pojedyncze elementy konstrukcyjne są znacznie większe niż normalnie (np. części kabiny to gotowe tuby). Wytwarzając w ten sposób całe sekcje kadłuba, udało się wyeliminować 1,5 tys. płyt aluminiowych i od 40 tys. do 50 tys. nitów.
Wykorzystane tworzywa sztuczne są odporne na rdzę. W dodatku dzięki nim powietrze w kabinie pasażerskiej będzie mogło być bardziej wilgotne. Nowe, wytrzymałe materiały pozwoliły również na zainstalowanie większych okien.
Części konstrukcyjne do budowy samolotu dostarczyła m.in. amerykańska firma Nordam specjalizująca się w wytwarzaniu elementów. Przygotowała kompozytowe ramy okienne.
Jest to pierwsza tego typy aplikacja wykonana z materiałów kompozytowych w samolotach komercyjnych. Ramy wyprodukowano w oparciu o żywice epoksydowe oraz włókna węglowe. Elementy zostały wdrożone do seryjnej produkcji po niemal dwuletnim okresie od testowania. Zapewniają 50 proc. redukcję ciężaru w porównaniu z tradycyjnymi detalami produkowanymi z aluminium.
Z kolei japoński koncern Mitsubishi dostarczył kompozytowe podłużnice poszycia - jedne z elementów wzmacniających konstrukcję skrzydła boeinga 787.
Materiałem kompozytowym zastosowanym do budowy skrzydeł jest tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP - carbon fiber reinforced plastic). W porównaniu z konwencjonalnym aluminium lub stopami tytanu, CFRP jest niezwykle wytrzymałe, sztywne i odporne na korozję.