PlasticsEurope o samochodach

PlasticsEurope o samochodach PlasticsEurope poświęcił branży motoryzacyjnej część swojego corocznego raportu poświęconego europejskiej branży tworzyw sztucznych.

Jak zauważają przedstawiciele PlasticsEurope, producenci samochodów spodziewają się, że zmniejszenie masy pojazdu o 5 proc. pozwoli im zredukować zużycie paliwa w ich autach o 3 proc. Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza w przypadku elektrycznych pojazdów przyszłości, które będą napędzane energią magazynowaną w ciężkich akumulatorach.

Tworzywa sztuczne mogą się w istotny sposób przyczynić do obniżenia nadmiernej masy pojazdu. Wkrótce na rynku dostępne będą samochody, w których boczne elementy konstrukcji mają powstawać z tworzyw sztucznych, a kabina pasażerska ma być zbudowana z lekkich, ale bardzo mocnych tworzyw wzmacnianych włóknem węglowym. Tworzywa sztuczne, stosowane w połączeniu z innymi materiałami, mogą zmniejszyć masę poszczególnych części pojazdu nawet o 70 proc. w porównaniu z tradycyjnymi materiałami stosowanymi do ich budowy. Dla przykładu BASF we współpracy z Faurecia oraz Performance Materials Corporation (PMC), opracował oparcie fotela samochodowego przy wykorzystaniu nowej generacji tworzyw sztucznych. Oparcie jest o 20 proc. lżejsze i o ok. 30 mm cieńsze, w porównaniu do konwencjonalnego. Jest to ważny postęp w projektowaniu coraz lżejszych samochodów.

PlasticsEurope o samochodach


Innowacyjne technologie umożliwiają stosowanie tworzyw sztucznych razem z metalami, co pozwala łączyć zalety obydwu rodzajów materiałów.

Warto również wspomnieć o tym, że coraz większa liczba elementów nadwozia jest ze sobą klejona, a nie spawana, co dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia masy pojazdu, przy jednoczesnej poprawie jego wytrzymałości i stabilności. Wklejane szyby przednie i tylne pozwalają konstruować coraz bardziej aerodynamiczne pojazdy.

Coraz bardziej popularne stają się szyby boczne i tylne, a także panoramiczne dachy samochodów wykonane z tworzyw sztucznych. Zastąpienie tworzywami alternatywnych materiałów w tego rodzaju zastosowaniach może zmniejszyć masę części pojazdu nawet o 40 proc.

Tworzywa oferują również dużą swobodę projektowania, nie do osiągnięcia w przypadku innych materiałów. Już teraz tworzywa sztuczne stanowią od 12 proc. do 15 proc. nowoczesnych pojazdów, a wskaźnik ten w przyszłości najprawdopodobniej przekroczy 20 proc. I wreszcie, tworzywa sztuczne w samochodach to większa ochrona i bezpieczeństwo dla kierowców, pasażerów i pieszych. Jak podkreślają przedstawiciele PlasticsEurope, to dzięki polimerom samochody są wyposażone w pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, panele ochronne itp.

Branża motoryzacyjna przechodzi istotne przeobrażenia, a tworzywa sztuczne odgrywają coraz bardziej kluczową rolę w projektowaniu niskoemisyjnych lub bezemisyjnych samochodów przyszłości. W projektowaniu pojazdów zasadnicze znaczenie ma ich masa: im mniej, tym lepiej. Dlatego podejmowane są prace nad „odchudzeniem” samochodów o napędzie elektrycznym.

Czytaj więcej:
Jedno z czołowych europejskich stowarzyszeń
 

Jedno z czołowych europejskich stowarzyszeń branżowych skupiające ponad 100 firm członkowskich, w krajach Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii i Turcji.

Polska