Podróż firmy igus dookoła świata

Metalowe łożyska przy pedale hamulca, wycieraczkach i podnośnikach szyb w oknach, w module przełącznika biegów, w konsoli siedzenia, przy hamulcu ręcznym, generatorze startowym, przy przepustnicy oraz składanym dachu - wszystkie te elementy zastąpiono łożyskami wykonanymi z czystych łożysk polimerowych. Wymagało to całkowitego rozebrania wielu modułów na pojedyncze części oraz ich ponownego złożenia w całość w sposób zgodny z konstrukcją fabryczną i zapewniający prawidłowe funkcjonowanie.

Często możliwe było użycie standardowych łożysk ślizgowych. Częściowo zachodziła jednak również konieczność opracowania dokładnie spasowanych części zastępczych przy pomocy modeli CAD, a następnie wyfrezowania bądź wytoczenia odpowiednich elementów z półfabrykatów iglidur. Zastosowano przy tym aż 45 różnych katalogowych materiałów iglidur. Wysokosprawne tworzywa sztuczne firmy igus zostały zamontowane łącznie w 56 miejscach łożyskowania. Podczas modyfikacji przykładano wagę nawet do zachowania podobieństwa wizualnego, jak miało to miejsce w przypadku blokady siedzenia. Wszystkie modyfikacje samochodu zostały pomyślnie zakończone.

Tworzywa sztuczne zoptymalizowane pod względem właściwości tarcia: potencjał dla przemysłu samochodowego

Coraz więcej producentów odkrywa zalety ekonomicznych i wydajnych komponentów wykonanych z trybopolimerów. Tzw. motion plastics znajdują zastosowanie w licznych modułach, począwszy od systemów foteli i dachów, poprzez wielowahaczowe zawieszenie i komponenty w komorze silnika, aż po zastosowania w podwoziu.

Ten trend będzie w przyszłości coraz silniejszy. ‎‎Łożyska z tworzywa sztucznego, które nie wymagają zewnętrznego smarowania, są bezobsługowe i nierdzewne, a do tego siedmiokrotnie lżejsze od metalowych łożysk tocznych. Ponadto dzięki ich użyciu można lepiej chronić środowisko naturalne. Zyskuje na tym również budżet przedsiębiorców - tego typu elementy obniżają koszty produkcji, a dzięki swojej odporności na zużycie wydłużają okres użytkowania. W zastosowaniach wewnętrznych nadają się doskonale do tłumienia hałasu. Solidność i wytrzymałość łożysk na obciążenia predestynuje je również w takim samym stopniu do zastosowań na zewnątrz, czego dowodem jest możliwość stosowania w warunkach wiatru i zmiennej pogody, kilometry jazdy w górę oraz warunki drogowe w podróży.

Pole możliwości zastosowania nie jest jeszcze bynajmniej ostatecznie wytyczone. Być może demonstracyjna podróż samochodu z zastosowaniem tworzyw sztucznych dookoła kuli ziemskiej zainspiruje konstruktorów do nowych pomysłów i nowych koncepcji.

iglidur



Czytaj więcej:
Polimery 197

brak
 

Producent prowadników kablowych, przewodów oraz łożysk ślizgowych wykonanych z tworzyw sztucznych

Polska

Reportaże

Forum