Drukuj

Poliuretany w samochodzie Artega

Poliuretany w samochodzie Artega
Na poliuretanowych systemach oparty jest w dużej mierze samochód Artega GT. Zapewnia to wyjątkowo lekką konstrukcję auta, które niedawno pojawiło się na światowym rynku motoryzacyjnym.

W konstrukcji niewielkiego sportowego samochodu, który wciąż jest nowością na światowym rynku motoryzacyjnym wykorzystano m.in. poliuretanowe systemy typu duromer koncernu Elastogran. Karoseria została wytłoczona z włókna węglowego, które trafiło na ramę przestrzenną ze stopów aluminium. Zaawansowane rozwiązanie znacząco ograniczyło masę pojazdu. Waży on jedynie 1100 kg.

Błotniki, tylna część pojazdu, jego przód i elementy boczne wykonane zostały z Elastolitu, czyli wzmocnionego włóknem węglowym, mikrokomórkowego poliuretanu. Odznacza się on ponadprzeciętną solidnością i zwartością budowy i bardzo dobrą odpornością na uderzenia i to nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Połączenie różnych materiałów poliuretanowych z doskonałymi właściwościami mechanicznymi zmienia zwykły samochód w pojazd cechujący się wyjątkowo lekką konstrukcją.

Poliuretany w samochodzie Arega

Za sprawą firmowej technologii RIM (Reaction Injection Moulding) ustanowionej dla budowy korpusu możliwe jest używanie w konstrukcji cienkich prefabrykowanych części, cechujących się wyrazistą i naturalną sztywnością. Niski współczynnik rozszerzalności cieplnej wzmocnionych włóknem systemów poliuretanowych zapewnia wysoką dokładność dopasowania i ekstremalną stałość wymiarową jeśli chodzi o działanie wysokiej temperatury.

Wykorzystanie poliuretanów w pojazdach samochodowych poprawia bezpieczeństwo, komfort jazdy i estetykę wnętrza samochodu. Poliuretany umożliwiają oszczędność energii poprzez zmniejszenie ciężaru wielu elementów wchodzących w skłąd wyposażenia pojazdów. Przykładem mogą być siedzenia, kierownice, deski rozdzielcze, elementy zewnętrzne , zderzaki i systemy bezpieczeństwa, elementy tłumiące drgania, fale akustyczne i poprawiające komfort jazdy.

Artega GT, która została po raz pierwszy zaprezentowana podczas zeszłorocznego salonu samochodowego w Genewie, ma 3,85 metra długości i 1,88 metra szerokości. Za źródło napędu służy benzynowy motor V6 o pojemności 3,6 l, wyzwalający moc 300 KM. Pozwala on rozpędzić auto do 100 km w czasie poniżej 5 s i przemieszczać się z maksymalną prędkością 270 km/h. Silnik oraz 6-stopniową przekładnię DSG zapożyczono z Volkswagena.

Poliuretany w samochodzie Arega


Czytaj więcej: Motoryzacja 212