Drukuj

Polska na Hannover Messe

Hannover Messe

Międzynarodowe Targi Innowacyjnych Technologii Przemysłowych Hannover Messe 2017 odbywają się w Hanowerze między 24 a 28 kwietnia. Prezentuje się tam około 200 polskich firm oraz jednostki naukowe. W tym roku Polska jest partnerem targów i promuje się hasłem: Smart means Poland. Polska ma w Hanowerze dwa stoiska. Polskie stoisko narodowe jest największe na targach: na ponad 1200 m2 prezentowanych jest szereg nowatorskich technologii i produktów stworzonych przez polskie firmy i jednostki naukowe. Na stoisku prezentuje się 10 polskich firm. Są to Solaris Bus & Coach, Ursus Bus, Transition Technologies, Saule Technologie, Ekoenergetyka Polska, DT Poland, Zortrax, Medcom, H. Cegielski, TMA Automation.

Poza tym polskie innowacje prezentowane są na organizowanym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stoisku SciTech Poland poświęconym polskiej nauce. Tam, na ponad 400 m2 goście i uczestnicy targów mogą poznać 27 innowacyjnych rozwiązań z polskich uczelni, instytutów badawczych. Strefa SciTech Poland jest komplementarna ze zlokalizowaną w pawilonie narodowym strefą Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), gdzie prezentowanych jest 10 technologii.

Wśród polskich rozwiązań, które będzie można oglądać na Hanower Messe są m.in. 15-milimetrowy robot-gąsienica oraz tramwaj indywidualny.

Miękkie, inspirowane żywymi organizmami, napędzane światłem mikroroboty

Pierwszy na świecie tego typu robot naśladujący ruchy gąsienicy, został stworzony na Uniwersytecie Warszawskim przy użyciu inteligentnych materiałów nowej generacji. Mierzy zaledwie 15-milimetrów, jest jednolity i zbudowany z miękkich polimerów, a dzięki zdolności do odwracalnej i elastycznej deformacji może się swobodnie poruszać. Robot jest napędzany i kontrolowany za pomocą światła. Jego "ciało” zostało stworzone z płynnego krystalicznego elastomeru (LCE), czyli substancji, która może się odkształcać i wracać do pierwotnej formy bez uszkodzeń. Dlatego też można powiedzieć, że "ciało" robota działa jak wyspecjalizowany, monolityczny mięsień.

Wykorzystując technologię opracowaną we współpracy z ośrodkiem badawczym LENS (European Laboratory for Non-linear Spectroscopy) we Florencji, naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego są w stanie kontrolować ułożenie cząsteczek w tym "mięśniu" i wywołać jego ruch pod wpływem oświetlenia. Wiązka laserowa aktywuje poszczególne segmenty robota, napędzając jego ruch. Poza zdolnością przesuwania się po płaskim podłożu oraz wspinania się po nachyleniach, mikrorobot jest w stanie przesuwać ładunki o wadze aż dziesięciokrotnie większej od własnej. Plastyczne, giętkie ciało umożliwia mu również przeciskanie się przez szczeliny, co czyni go niezwykle uniwersalną konstrukcją, pomocną także w obszarze medycyny.

Mikrorobot

Personal Rapid Transit - Tramwaj Indywidualny

Oferowany przez Politechnikę Warszawską system personalnego i szybkiego transportu miejskiego (Personal Rapid Transit), to rozwiązanie jedyne w swoim rodzaju. Pod tym pojęciem kryje się system automatycznego transportu osób, który wykazuje cechy zarówno transport indywidualnego jak i transportu publicznego, przy jednoczesnych zachowaniu modułowości pojazdu oraz jego pełnej automatyzacji podczas jazdy.

Podsystemy PRT docelowo składają się z 4-5 osobowych pojazdów autonomicznych napędzanych silnikiem elektrycznym, ale niewykluczającym innych rozwiązań (CNG, silniki na paliwo wodorowe, ogniwa paliwowe). Pojazdy Politechniki Warszawskiej mają się docelowo poruszać po lekkiej infrastrukturze torowej (nadziemnej ok 5 m. nad ziemią) lub przy wykorzystaniu toru "wirtualnego", poprzez rozpoznanie przez pojazd zabetonowanego pod nawierzchnią przewodu. System realizuje postulat "door to door" - między przystankiem początkowym a końcowym nie ma przystanków pośrednich.

Na podst. PAP