Wyższe bezpieczeństwo lotów dzięki robotowi z łożyskami firmy igus

Wyższe bezpieczeństwo lotów… Do bezpieczeństwa w lotnictwie przywiązuje się ogromną wagę, zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. Z tego powodu samoloty są poddawane rygorystycznym przeglądom. Chcąc skrócić czas trwania przeglądów, a także podwyższyć poziom bezpieczeństwa poprzez lepsze serwisowanie, spółka Lufthansa Technik AG oraz Instytut Techniki Lotniczej i Produkcyjnej Uniwersytetu Technicznego w Hamburgu, wraz z dwoma partnerami przemysłowymi, zaprojektowały mobilnego robota Morfi do automatycznego sprawdzania poszycia samolotu. Podczas prac nad robotem konstruktorzy sięgnęli po łożyska igus, które pozwoliły na zmniejszenie masy oraz zapewniły większą swobodę projektowania.

W europejskiej przestrzeni powietrznej odbywa się aż dziesięć milionów lotów rocznie, co wymaga stosowana najwyższych wymagań bezpieczeństwa dotyczących zarówno ludzi, jak i maszyn. Samoloty są poddawane rygorystycznym przeglądom mającym na celu wykrycie nawet najmniejszych uszkodzeń materiału. W ramach wspólnego projektu badawczego spółka Lufthansa Technik AG oraz Instytut Techniki Lotniczej i Produkcyjnej Uniwersytetu Technicznego w Hamburgu wraz z dwoma partnerami przemysłowymi, firmami edevis GmbH i IFF GmbH, opracowały robota wykonującego termograficzne kontrole pęknięć poszycia samolotu liniowego i mogącego zastąpić dotychczasowe kosztowne procedury kontrolne.

Kontrole, które dotychczas wykonywano ręcznie, wymagają od pracowników najwyższego skupienia uwagi oraz skrupulatności, co przekłada się na długotrwałe i kosztowne przerwy w eksploatacji samolotu. Rozwiązaniem pozwalającym na efektywne przeprowadzanie takich kontroli jest Morfi (ang. Mobile Robot for Fuselage Inspection - mobilny robot do przeglądów kadłuba), który samodzielnie porusza się po kadłubie samolotu i pozwala na precyzyjne pozycjonowanie czujnika termograficznego. Krótki impuls elektryczny przepływający przez cewkę powoduje podgrzanie badanej powierzchni o kilka kelwinów. Jednocześnie kamera termowizyjna rejestruje obraz w podczerwieni. Dzięki temu na ekranie pracownik może łatwo i szybko rozpoznać ewentualne pęknięcia.

Robot porusza się także w pozycji pionowej oraz zwisającej, dlatego podczas projektowania ważnym zadaniem było maksymalne ograniczenie jego masy własnej. W tym celu zastosowano tworzywa wzmocnione włóknem węglowym (CFK), wysoko wytrzymałe aluminium oraz zoptymalizowane trybologicznie, wysokogatunkowe tworzywa igus. Już tylko zastosowanie bezsmarowych i bezobsługowych łożysk liniowych drylin W, łożysk przegubowych igubal oraz łożysk ślizgowych iglidur pozwoliło zmniejszyć masę własną robota o około 15 procent. Jednocześnie produkty igus zapewniły konstruktorom znaczną swobodę projektowania. Dzięki temu stało się możliwe nieskomplikowane połączenie uchwytu narzędziowego z tworzywa CFK z wbudowanym w ramię panewkami łożyskowymi iglidur.

igus


Czytaj więcej: