Drukuj

Zbiorniki dla przyczep powstają już z tworzyw sztucznych a nie metalu

Zbiorniki dla przyczep powstają już z tworzyw sztucznych a nie metalu
Tworzywa sztuczne koncernu BASF zostały wykorzystane do stworzenia pierwszych produkowanych seryjnie tworzywowych zbiorników sprężonego powietrza dla przyczep ciężarowych. To przełom, bo do tej pory tego rodzaju elementu wykonywano tylko z metalu.

Osiągnięcie w postaci wykonanych z tworzywa zbiorników sprężonego powietrza dla przyczep do samochodów ciężarowych zostało zaprezentowane po raz pierwszy na niedawnych Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Część ta została opracowana przez niemiecką spółkę Comat z użyciem precyzyjnie dobranych rodzajów poliamidu Ultramid z gamy produktów BASF.

Zbiornik ma długość 1,2 m, średnicę 32 cm i pojemność 80 l. W samochodach ciężarowych służy do magazynowania sprężonego powietrza dla potrzeb licznych funkcji mechanicznych, szczególnie układu hamulcowego i zawieszenia pneumatycznego. Do tej pory zbiorniki sprężonego powietrza wykonywano z metalu.

Wpisz tytuł dla obrazu

Nowy, wieloetapowy proces produkcji tych zbiorników zaczyna się od użycia podatnego na wytłaczanie, wysokiej lepkości tworzywa Ultramid z gamy poliamidów 6, z którego Comat tłoczy przewody przycinane później do odpowiednich rozmiarów. Następnie stosuje się opracowany przez Comat proces impregnowania ciągłych pasm włókien szklanych rodzajem Ultramidu ustabilizowanym cieplnie; po czym tymi włóknami owija się przewód. Ostatecznie do każdego końca przewodu zostaje umocowana nasadka formowana wtryskowo z trzeciego rodzaju poliamidu BASF. W tym celu firma zastosowała specjalną technikę zespalania. Polega ona na tym, aby nasadki szczelnie połączyć z końcami przewodu. Przewagą zbiornika na sprężone powietrze wykonanego z tworzywa sztucznego nad tradycyjnym zbiornikiem metalowym jest nie tylko mniejszy ciężar i koszty, lecz przede wszystkim odporność na korozję.

Zmniejszenie ciężaru o 10 kg, w połączeniu z kosztami, które są porównywalne do kosztów poprzednich zbiorników to główny powód, dla którego projekt był realizowany.

- Nowe zbiorniki sprężonego powietrza wykonane z tworzywa sztucznego spełniają wysokie wymagania, które stawialiśmy także wcześniejszym, metalowym wersjom. Jest to wielki krok w kierunku szerszego stosowania tworzyw w samochodach ciężarowych - tłumaczą przedstawiciele firmy Comat.


brak
Biznes Start

BASF Polska

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany