Drukuj

Analiza europejskiego i polskiego rynku opakowań z tektury falistej


W 2006 r. przychody Stora Enso Poland ze sprzedaży wyniosły 726 mln zł, a zysk netto wyniósł prawie 58 mln zł. Na koniec 2006 r. spółka zatrudniała ponad 1,5 tys. osób. Firma produkuje celulozę, papiery przemysłowe, tekturę i opakowania tekturowe, opakowania z tektury laminowanej oraz worki papierowe. Produkowane przez nią papiery w większości służą do dalszego przetwórstwa. Jeśli chodzi natomiast o tekturę i pudła, to spółka wytwarza tekturę falistą dwu i trzywarstwową o rodzajach fali: C, B, E oraz tekturę pięciowarstwową szarą lub jednostronnie bieloną. Produkuje też opakowania z tektury falistej: pudła klapowe, pudła fasonowe, pudła typu display, pudła i tacki z dnem klejonym wielopunktowo i składanym automatycznie, opakowania high-graphics z nadrukami do sześciu kolorów, opakowania kaszerowane z nadrukiem offsetowym oraz opakowania z taśmą.

Z kolei Mondi Packaging Poland jest producentem wysokiej jakości papierów do produkcji tektury falistej oraz worków papierowych. W tej chwili MPP Świecie jest częścią Grupy Mondi Packaging powstałej z połączenia Grupy Frantschach oraz Mondi Packaging Europe. Grupa Mondi Packaging składa się z dywizji: Paper Corrugated, Bags, Flexibles i Coating. Wszystkie występują pod jednym wspólnym logo Mondi Packaging.

Jeśli chodzi o polską część spółki, to w ubiegłym roku wyprodukowała ona 824 tys. ton papieru dla przemysłu wytwarzającego tekturę falistą i worki papierowe. To oznacza, że wielkość produkcji w przedsiębiorstwie stale rośnie. Jeszcze bowiem w 2002 r. wytwarzało ono 690 tys. ton papieru, dwa lata później już 760 tys. ton, a w 2005 r. 796 tys. ton.

W ubiegłym roku, w zakresie papierów do produkcji tektury falistej, czyli wytwarzania ProVantage Kratfliner, podstawowego produktu MPP Świecie - celulozowego papieru na warstwy płaskie tektury falistej - nastąpił wzrost sprzedaży o 11 proc. do poziomu 404,6 tys. ton.

Lepiej o 30 proc. sprzedawał się też ProVantage Fluting Fresco - papier do opakowań na owoce i osiągnął wielkość 50,5 tys. ton. Spadła za to sprzedaż ProVantage Kraftliner Xlite - papieru do produkcji tektury falistej. Spadek nastąpił o 13 proc. do poziomu 17 tys. ton.


Do wzrostu cen sprzedaży wyrobów gotowych przyczynił się też wspominany wcześniej wzrostowy trend na globalnych rynkach papieru. Wyniósł on 12 proc. Na średnią cenę wpłynęła ponadto zmiana struktury sprzedaży, w której zwiększył się udział droższego kraftlinera w miejsce tańszych papierów makulaturowych.


brak
Biznes Start

Stora Enso Poland

Stora Enso Polska jest filią koncernu Stora Enso, odpowiedzialną za sprzedaż wszystkich jego produktów na rynku polskim.