Analiza światowego i polskiego rynku maszyn pakujących

Analiza światowego i polskiego… Już za cztery miesiące, od 24 do 30 kwietnia 2008 r., w niemieckim Düsseldorfie dojdzie do kolejnego spotkania branży opakowaniowej. Z okazji 18 Międzynarodowych Targów Maszyn Pakujących, Opakowań i Maszyn Cukierniczych interpack 2008 w Düsseldorfie zjawią się najważniejsi przedstawiciele tego sektora. Tym samym będzie to najważniejsze globalne wydarzenie przeznaczone dla tej właśnie branży. Zanim jednak ono nastąpi warto przyjrzeć się aktualnej sytuacji w jakiej znajduje się światowy i polski przemysł maszyn pakujących. W skali globu jest to bowiem potężny sektor, którego wartość sięga blisko 21 mld euro.

Opakowania to nieodłączny element codziennego życia. W nowoczesnym społeczeństwie trudno wyobrazić sobie jakiekolwiek nie opakowane produkty. Dlatego nie dziwi, że np. w Niemczech około 2 proc. wartości towarów przypada na opakowania.

W przemysłach wymagających intensywnego pakowania np. w przetwórstwie żywności i produkcji napojów udział ten wynosi nawet 7 do 8 proc. Tym samym wartość produkcji opakowań w Niemczech w 2006 r. sięgnęła 27,6 mld euro. Z tego 12 mld euro przypadło na opakowania z tworzyw sztucznych. Jednak sektor opakowań jest ważnym elementem gospodarki nie tylko w krajach uprzemysłowionych. Także w krajach rozwijających się odgrywa on istotną rolę. Wartość produkcji opakowań w świecie przekracza kwotę 400 mld euro.

Opakowania zajmują wysoką pozycję w produkcji i sprzedaży towarów. Nie tylko chronią one towar przed manipulacjami, utrudniają kradzieże sklepowe, ale umożliwiają także obniżkę kosztów transportu oraz efektywniejszy przepływ towarów w handlu i odgrywają główną rolę w kształtowaniu wizerunku i podejmowaniu decyzji o kupnie danego towaru. Dla wielu nabywców najważniejszym kryterium ponownego zakupu towaru jest jego wygląd zewnętrzny.

Analiza rynku maszyn pakujących


Różnorodność wariantów i wielkości opakowań ma znaczenie nie tylko w marketingu. Na zachowanie konsumentów mają także wpływ zmieniające się zwyczaje i przemiany społeczne. Na przykład stale rośnie popyt na produkty, szczególne spożywcze, wygodne w użyciu. Na znaczeniu zyskują więc opakowania jednoporcjowe i dostosowane do wieku odbiorcy. Są to te funkcje opakowań, które należy oceniać według nakładów poniesionych na ich wytworzenie. Nowoczesne opakowanie, szczególnie w Europie Zachodniej musi być ponadto ekologiczne i ekonomiczne w utylizacji.

Reportaże

Forum