Grupa Boryszew uruchamia nowy zakład

Najważniejsze informacje na temat zakładu Grupy Boryszew w Prenzlau

  • Nazwa zakładu: Boryszew Oberflächentechnik Deutschland GmbH.
  • Lokalizacja: Prenzlau (Prenzlau Nord), Brandenburgia, Niemcy.
  • Profil zakładu: fabryka elementów z tworzyw sztucznych z linią galwanizacyjną dla sektora motoryzacyjnego
  • Działalność zakładu: produkcja dekoracyjnych podzespołów galwanizowanych z tworzyw sztucznych na pierwsze wyposażenie dla producentów samochodów (OEM).
  • Specyfika produktu: produkty wysoko wyspecjalizowane, zarówno ze względu na proces technologii produkcji, jak i ich zastosowania we wnętrzach poszczególnych modeli samochodów.
  • Klienci zakładu: Volkswagen, Audi, BMW, Daimler, Toyota.

Technologia produkcji

  • Proces wtrysku - 25 wtryskarek o różnej sile zwarcia (40-700t) i wielkości produkowanych elementów
  • Proces galwanizacji – linia galwaniczna firmy Atotech.

Finansowanie inwestycji

  • Wartość inwestycji: 22 mln EUR.
  • 10 mln EUR - kredyt Bank Gospodarstwa Krajowego
  • 8 mln EUR - środki własne
  • 4 mln EUR - grant ILB (Investitionsbank des Landes Brandenburg)

Parametry inwestycji

  • Powierzchnia działki: 44 tys. m2.
  • Powierzchnia zakładu: 14,5 tys. m.2
  • Wydajność linii galwanicznej: 400 tys. m rocznie.
  • Zatrudnienie: 350 osób.

Polskie firmy w Niemczech coraz aktywniejsze

W ostatnich latach obserwuje się wzrost polskich inwestycji w Niemczech, zarówno ze strony dużych koncernów, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Najwięksi inwestorzy to firmy z branży chemicznej i petrochemicznej. PKN Orlen ma w Niemczech ponad 570 stacji benzynowych, działających głównie pod ekonomiczną marką STAR. W ubiegłym roku grupa Orlen wypracowała za Odrą blisko 20 procent swoich przychodów. Poważnym graczem jest także grupa CIECH, która w 2007 roku przejęła niemiecką spółkę Sodawerk Stassfurt. W ubiegłym roku CIECH zadebiutował na giełdzie we Frankfurcie obok takich chemicznych gigantów jak BASF czy K+S. Obecność polskich firm coraz wyraźniej widać też w centrach niemieckich miast. Na początku roku grupa LPP otworzyła w Niemczech siedemnasty sklep odzieżowy marki Reserved. Producent obuwia, spółka CCC ma już ponad 70 salonów. Coraz aktywniejsze na rynku niemieckim są także polskie firmy z branży IT jak Asseco czy Comarch.

Szacuje się, że skumulowana wartość polskich inwestycji w Niemczech oscyluje wokół kwoty 1,2 mld euro. O wiele więjksza rzeka pieniędzy płynie jednak w odwrotnym kierunku. Niemcy są największym inwestorem zagranicznym w Polsce. Jak dotąd zainwestowały nad Wisłą 28 mld euro. Stanowiło to 17 procent łącznej wartości inwestycji zagranicznych w Polsce.