Drukuj

Młodzi polscy naukowcy z wizytą w centrali firmy BASF

Młodzi polscy naukowcy z wizytą w centrali firmy BASF
W dniach 9-10 lipca troje finalistów polskiej edycji konkursu dla młodych naukowców FameLab gościło w zakładach BASF w Ludwigshafen w Niemczech, gdzie mieści się największy zintegrowany produkcyjny kompleks chemiczny na świecie. Wycieczka stanowiła nagrodę specjalną przyznaną podczas finału konkursu FameLab.

Uczestnikami wycieczki było trzech młodych badaczy: Alicja Wolny z Uniwersytetu Wrocławskiego - fizykochemiczka przygotowująca doktorat na temat zastosowań metod dielektrycznych do wykrywania tkanek nowotworowych, Aleksandra Klemba z Uniwersytetu Warszawskiego - absolwentka biotechnologii i psychologii, która bada podstawy molekularne odpowiedzi na chemioterapię jednego z podtypów raka jajnika oraz nowotworowe komórki macierzystopodobne raka jajnika, oraz Jakub Bochiński z Open University, Milton Keynes, który pracuje przy poszukiwaniu i charakteryzowaniu nowych planet poza układem słonecznym i jest obecnie jednym z głównych obserwatorów korzystających ze zdalnie sterowanego teleskopu Pirate.

Dużym zainteresowaniem młodych naukowców cieszyło się Centrum dla Zwiedzających, gdzie BASF prezentuje interaktywną ekspozycję swoich produktów i osiągnięć. Wystawa zaprezentowana na dwóch tysiącach metrów kwadratowych powierzchni pokazuje, co może nam zaoferować chemia jako dziedzina nauki i uświadamia jak często produkty chemiczne wykorzystujemy w codziennym życiu. Dzięki wirtualnym księgom historycznym BASF finaliści mogli poznać również 150-letnią tradycję firmy - od jej lokalnych początków związanych z produkcją barwników aż do przekształcenia w firmę o zasięgu międzynarodowym. Liczne ekspozycje umożliwiły uczestnikom wycieczki poznanie najważniejszych innowacji firmy stosowanych obecnie w wielu branżach przemysłu. A wszystko z wykorzystaniem doświadczeń i eksperymentów, dzięki którym można poznać ich zastosowanie w praktyce. Wśród młodych naukowców duże wrażenie wywołały między innymi - eksperyment pokazujący na jakiej zasadzie działają silniki rakietowe oraz układ okresowy pierwiastków, w którym przedstawiono próbki dostępne w stanie naturalnym.

- Otrzymując podczas finału wyróżnienie od firmy BASF nie wiedziałam co mnie czeka - powiedziała Alicja Wolny. - Dzięki nagrodzie specjalnej spędziłam intensywne dwa dni w największym na świecie kompleksie chemicznym w Ludwigshafen, w których zawarte było to, co kocham - dużo chemii i cudowne towarzystwo. Przygoda z FameLabem szybko się nie kończy - mam nadzieję, że nigdy się nie skończy.

FameLab


Młodzi naukowcy mieli szansę zwiedzić także cały obszar produkcyjny BASF, obejmujący ponad 2000 budynków, powiązanych liczącą ponad 2800 kilometrów siecią naziemnych rurociągów. Miejsce powstania wiodącej firmy chemicznej na świecie, jest również miejscem narodzin jej strategii Verbund, w ramach której setki zakładów produkcyjnych zlokalizowanych na terenie kompleksu pozostają ze sobą powiązane na różne sposoby, umożliwiające zintegrowaną produkcję.

- Dla człowieka zainteresowanego tym, jak nasz świat funkcjonuje od podszewki, nasza podróż to idea lepsza od wycieczki do Disneylandu! - powiedział Jakub Bochiński. - Byłem pod niesamowitym wrażeniem tego, jak w XXI wieku obszar produkcyjny wielkości miasta, wytwarzający produkty dla wszystkich niemal branż przemysłu, może jednocześnie troszczyć się o lokalne środowisko. Przede wszystkim czuję się po tym wyjeździe zainspirowany do dalszej pracy - zarówno naukowej, popularyzacyjnej, jak i... administracyjnej. Fabryka zatrudniająca ponad 30 tys. pracowników wymaga naprawdę skomplikowanego systemu zarządzania, który dla naukowca sam w sobie również może być także fascynujący.

Wspólne zwiedzanie głównej siedziby BASF przez finalistów FameLabu i pracowników firmy staje się powoli tradycją. BASF Polska była Partnerem FameLabu już po raz drugi. Konkurs zachęca naukowców - naturalnych do zabrania głosu publicznie. Podczas finału, który odbył się 25 kwietnia w Centrum Nauki Kopernik uczestnicy przedstawili efekty swojej pracy badawczej w ciągu trzyminutowych wystąpień. W ich ocenie brano pod uwagę przede wszystkim zawartość merytoryczną, jasność przekazu oraz charyzmę naukowców. Organizatorami FameLabu w Polsce są British Council i Centrum Nauki Kopernik.


brak
Biznes Start

BASF Polska

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany