Nowe trendy i technologie w opakowaniach dla kosmetyków

Hitem w zdobieniu opakowań jest nanoszenie fotografii na opakowania. Podczas targów Interpack w Düsseldorfie w kwietniu ubiegłego roku jeden z wiodących producentów tub elastycznych zaprezentował nowe możliwości nadruku termotrasferowego w jakości zdjęcia na tubie. Możliwości wielokolorowych skomplikowanych projektów nadruków, spotykane dotychczas tylko przy produkcji etykiet, przeniesiono bezpośrednio na opakowanie. Eliminuje to dodatkową operację w procesie wytwarzania opakowania i podnosi jego estetykę.

Dla opakowań wytwarzanych w technologii wtrysku czy rozdmuchu popularnym i wciąż rozwijającym się trendem jest dekoracja typu Shrink Sleeve. Potocznie tzw. „sleeve” jest to etykieta termokurczliwa w postaci rękawa. Największym atutem tego typu dekoracji jest brak ograniczeń kształtu oraz możliwość drukowania na całej powierzchni opakowania. Nadruki te są bardzo odporne na działania mechaniczne, ponieważ nanoszone są od strony wewnętrznej folii i nie mają kontaktu z otoczeniem. Projekt graficzny na etykiecie termokurczliwej typu sleeve daje możliwość przedstawienia bardzo złożonych obrazów, jak w przypadku poligrafii. Ten rodzaj etykiety ma zastosowanie w segmencie opakowań ekonomicznych, jego popularność została zapożyczona z branży spożywczej.

W innym kierunku ewoluują technologie zdobienia w przypadku marek selektywnych. Oprócz klasycznego nadruku sito UV, który gwarantuje najwyższą jakość i trwałość spośród wszystkich technologii zdobienia, rozwijają się technologie, których efektem jest uzyskanie połyskliwości. Powszechne w krajach wysoko rozwiniętych stało się stosowanie lakierowania, w tym lakierowania UV, czyli przy użyciu lakierów utwardzanych promieniowaniem UV. Ta nowa w naszym kraju technologia charakteryzuje się wysoką odpornością na czynniki zewnętrzne – mechaniczne i chemiczne.

Nowe trendy i technologie w opakowaniach dla kosmetyków

Dostępne są lakiery „wieloodcieniowe” dające efekt analogiczny do barwników interferencyjnych czy też folii holograficznych. Przewagą lakieru jest łatwiejsza aplikacja bez względu na kształt zdobionej powierzchni. Natomiast folia holograficzna mieniąca się interferencyjnie daje efekt metalicznej wielopołyskliwości. Oczywiście dla produktów z półki ekonomicznej dostępne są tańsze, tradycyjne etykiety samoprzylepne o kolorystyce również interferencyjnej i metalicznej, które szerokie zastosowanie znalazły w opakowaniach do kosmetyków pielęgnacyjnych do ciała i włosów, przede wszystkim butelek i tub.

Nie sposób omówić w jednej publikacji wszystkich trendów, ale należy podkreślić rosnącą popularność opakowań z systemami dozującymi. Coraz nowsze rozwiązania są proponowane przez wiodące koncerny opakowaniowe, a ich zastosowanie rozszerza się wraz z powstawaniem nowych formuł kosmetyków do pielęgnacji ciała, czy do makijażu. Są to opakowania wieloelementowe, nowatorskie w zakresie funkcjonalności, jak i konstrukcji, zatem kosztowne. Trudno powiedzieć, biorąc pod uwagę rosnącą presję na obniżanie kosztów w branży kosmetycznej, czy ten trend się utrzyma. Obserwując dużo dojrzalszy rynek amerykański, charakteryzujący się prostotą i ergonomią opakowań, można wyciągnąć wniosek, że innowacje w opakowaniach będą raczej służyć optymalizacji procesu produkcji i dystrybucji, niż rozwijać coraz to nowe ich formy.

Joanna Prażanowska

Autor: Joanna Prażanowska, dyrektor marketingu Fabryki Opakowań Kosmetycznych Pollena.
Firma jest czołowym polskim producentem opakowań z tworzyw sztucznych dla branży kosmetycznej, spożywczej oraz chemii gospodarczej. Specjalizuje się w budowie form, produkcji w technologii wtrysku, rozdmuchu i wtrysko-rozdmuchu, przez zdobienia, aż do produktu finalnego. Najpopularniejszym opakowaniem Polleny jest polipropylenowy pojemnik do kremu Nivea, wytwarzany już od 40 lat.

Czytaj więcej: