Syensqo ogłosiło nowe, długoterminowe partnerstwo dostawcze z Vertical Aerospace, obejmujące wysokowydajne materiały kompozytowe i klejowe do elektrycznego statku powietrznego VX4. Materiały, które są już stosowane w programie prototypowym Vertical, zostały teraz formalnie wybrane dla platformy statku powietrznego, której certyfikację zaplanowano na 2028 r., przed komercyjnym wejściem do eksploatacji. Umowa jest efektem kilkuletniej współpracy technicznej pomiędzy Syensqo i Vertical w zakresie opracowania i walidacji materiałów do zastosowań w elektrycznym locie pionowym.
Zgodnie z informacjami partnerów, zaawansowane rozwiązania kompozytowe i klejowe Syensqo zostaną zintegrowane w całej strukturze VX4. Materiały te mają zapewnić połączenie lekkiej konstrukcji, efektywności strukturalnej i trwałości, parametrów uznawanych za kluczowe dla wysokoczęstotliwościowych operacji typu eVTOL (elektryczny pionowy start i lądowanie). Zapewnienie, że płatowiec może wielokrotnie wykonywać starty i lądowania przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa i osiągów w skali przemysłowej, jest podstawowym wymaganiem programu VX4. W ramach ogólnego planu uprzemysłowienia sam płatowiec będzie wytwarzany przez firmę Aciturri, globalnego dostawcę struktur lotniczych, który będzie wspierał przejście Vertical z etapu rozwoju prototypów do pełnej produkcji komercyjnej.
Zakres umowy materiałowej i zastosowanie w VX4
W ramach nowo ogłoszonej, długoterminowej umowy dostaw Syensqo będzie dostarczać materiały kompozytowe i klejowe zaprojektowane do struktur lotniczych i już stosowane w innych programach lotniczych. W przypadku VX4 materiały te mają być używane w całym płatowcu, aby spełnić cele wagowe i wymagania dotyczące wytrzymałości strukturalnej związane z lotnictwem elektrycznym. Wysoka sztywność i wytrzymałość właściwa, w połączeniu z odpornością na zmęczenie, są kluczowymi cechami płatowców, które mają wykonywać intensywne cykle misji miejskich i regionalnych.
Partnerzy podkreślają, że zapewnienie dostępu do odpowiednich zaawansowanych kompozytów jest uznawane za czynnik krytyczny dla ścieżki rozwojowej VX4. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów w strukturze pierwotnej Vertical dąży do realizacji założeń dotyczących udźwigu i zasięgu statku powietrznego w ramach ograniczeń napędu elektrycznego. Jednocześnie oczekuje się, że systemy kompozytowe i klejowe przyczynią się do utrzymania integralności strukturalnej wymaganej dla bezpieczeństwa i certyfikacji, w szczególności w kontekście powtarzalnych cykli pionowego startu i lądowania.
Rola Aciturri jako producenta płatowca lokuje firmę w fazie uprzemysłowienia, łączącej przejście od budowy prototypów do produkcji seryjnej. Współpracując z Syensqo i Vertical, Aciturri zintegruje określone systemy materiałów kompozytowych z procesami produkcyjnymi VX4, wspierając zwiększanie skali do pełnej produkcji komercyjnej.
Pełnowymiarowy prototyp VX4 Vertical podczas załogowych testów w locie
Doświadczenie lotnicze Syensqo i plan rozwoju programu Vertical
Syensqo wnosi do współpracy doświadczenie jako dostawca zaawansowanych materiałów dla szeregu producentów statków powietrznych w lotnictwie cywilnym i obronnym. To doświadczenie w zastosowaniach lotniczych stanowi podstawę do wsparcia zarówno cywilnych, jak i potencjalnych wojskowych zastosowań platformy statku powietrznego Vertical. Portfolio firmy obejmuje technologie kompozytowe i klejowe, które mają odpowiadać na wymagania w zakresie redukcji masy, wytrzymałości strukturalnej i trwałości konstrukcji lotniczych.
Komentując partnerstwo, Rodrigo Elizondo, prezes Syensqo Composite Materials, powiedział - Jest nam niezmiernie miło pogłębiać współpracę z Vertical. Nasze zaawansowane technologie kompozytowe i klejowe są projektowane tak, aby przesuwać granice w zakresie redukcji masy i osiągów, wspierając drogę VX4 w kierunku bezpieczniejszej, czystszej i bardziej efektywnej mobilności powietrznej. W miarę jak Vertical wchodzi w fazę certyfikacji i uprzemysłowienia, liczymy na wniesienie naszego know-how naukowego i ścisłej współpracy z klientem, aby wesprzeć pomyślne wejście VX4 do produkcji pełnoskalowej.
Vertical Aerospace pozycjonuje VX4 jako elektryczną platformę statku powietrznego przeznaczoną do operacji zarówno miejskich, jak i regionalnych. Firma współpracuje z siecią partnerów przemysłowych, aby wprowadzić projekt na rynek i przejść przez proces regulacyjnej certyfikacji. Stuart Simpson, CEO Vertical Aerospace, stwierdził - Wprowadzamy VX4 na rynek we współpracy z wiodącymi globalnymi partnerami, a pogłębienie naszej udanej współpracy z Syensqo jako dostawcą zaawansowanych materiałów jest kluczowym krokiem na tej drodze. Ich dekady doświadczenia w lekkich, wysokowydajnych kompozytach, w połączeniu ze wspólnym zaangażowaniem w kwestie bezpieczeństwa i certyfikacji, pomogą nam dostarczyć odporny i zwrotny statek powietrzny w miarę postępów w kierunku operacji komercyjnych.
Vertical planuje zaprezentować nowy projekt statku powietrznego 10 grudnia w Londynie. Oczekuje się, że prezentacja przedstawi cechy projektowe VX4, w tym pojemność pasażerską i bagażową, a także ogólną architekturę, którą firma określa jako przygotowaną do globalnych ścieżek certyfikacyjnych. W tym kontekście wybór materiałów i umowa dostaw z Syensqo stanowią część szerszej strategii uprzemysłowienia, obejmującej finalizację projektu, przygotowanie do certyfikacji oraz skalowanie zdolności produkcyjnych.