Tworzywo kompozytowe IXIS 157 firmy SABIC

Tworzywo kompozytowe IXIS… SABIC Innovative Plastics wspólnie z firmą Azdel Inc. wprowadzają na rynek nowe, hybrydowe, termoplastyczne tworzywo kompozytowe IXIS 157. Jest to kompozyt warstwowy wzmacniany ciągłym włóknem szklanym, opracowany specjalnie pod kątem poziomych płatów nadwozia samochodów.

Od dawna w ramach poszukiwań nowych metod obniżenia masy pojazdów producenci samochodów i ich dostawcy szukają materiałów mających stanowić alternatywę dla stali, aluminium i tworzyw termoutwardzalnych w konstrukcji dużych, aerodynamicznych, poziomych płatów nadwozia. Nowe, termoplastyczne tworzywo kompozytowe IXIS 157 jest odpowiedzią na te poszukiwania.

Tworzywo kompozytowe IXIS 157 to pierwszy na rynku produkt powstały z użyciem technologii HPPC (wysokowytrzymałe kompozyty termoplastyczne).

Oferuje ono liczne korzyści w porównaniu z materiałami tradycyjnymi m.in o połowę mniejszą wagę niż ma to miejsce w przypadku stali. Na bazie kompozytów termoplastycznych IXIS producenci pojazdów mogą projektować lekkie aerodynamicznie płaty nadwozia, które przyczynią się potem do poprawy ekonomiki samochodów.

Tworzywo kompozytowe IXIS 157 firmy SABIC

- Wspólnie z firmą Azdel poczyniliśmy ogromne postępy w technologii kompozytów IXIS. Skomercjalizowano tworzywa pierwszego typu przeznaczone do lakierowania poza linią produkcyjną, zbliżając się też znacznie do uzyskania tworzyw umożliwiających lakierowanie w linii - tłumaczy Greg Adams, wiceprezes ds. rynku motoryzacyjnego w SABIC Innovative Plastics. - Sięgnęliśmy do wszystkich naszych zasobów na całym świecie, by stworzyć tworzywa IXIS użyte później w dwóch spośród najbardziej udanych, ekologicznych samochodów koncepcyjnych świata: Chevrolet Volt i Hyundai QarmaQ. Dzięki inwestycji w nowe technologie możemy nadal proponować innowacyjne rozwiązania, wychodzące naprzeciw potrzebom przemysłu motoryzacyjnego w zakresie ekologii, wytrzymałości i kosztów.

Kompozyt IXIS składa się z warstwy środkowej, zawierającej wagowo około 50 proc. wzmacniającego włókna szklanego o przypadkowym ułożeniu oraz ustawionych naprzemiennie (0 st./90st.) warstw wierzchnich tworzywa termoplastycznego z jednokierunkowym wzmocnieniem ciągłym włóknem szklanym. Warstwy wierzchnie pozwalają na stosowanie lakierów klasy A oraz zapewniają stabilność wymiaró. Warstwa środkowa ułatwia natomiast obróbkę i obniża ogólny koszt materiału.

Czytaj więcej:
Szeroka paleta poliolefin - polietylen, polipropylen
 

Szeroka paleta poliolefin - polietylen, polipropylen - przenaczonych zarówno do formowania wtryskowego jak również do wytłaczania, tworzywa konstrukcyjne

Polska

Reportaże

Forum