Tworzywo kompozytowe IXIS 157 firmy SABIC


Kompozyty IXIS są znacznie lżejsze od stali i tworzyw termoutwardzalnych, co stwarza duże możliwości zwiększenia ekonomiki jazdy. Zapewniają też szereg innych korzyści, jak znakomita izolacyjność akustyczna i wyjątkowa odporność mechaniczna. W odróżnieniu od tworzyw termoutwardzalnych, które przy uderzeniu kruszą się i pękają, czy też stali, która ulega zgniataniu, kompozyty IXIS zachowują elastyczność i sprężynują, lepiej pochłaniając energię, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa pieszym.

Typ 157 - oparty na polipropylenie - przewidziany jest do lakierowania poza linią produkcyjną, natomiast wprowadzany niebawem typ 200 będzie umożliwiał lakierowanie w linii produkcyjnej oraz malowanie elektroforetyczne. Obie odmiany materiału nadają się do recyklingu. Dzięki silnemu związaniu polimeru z włóknem szklanym materiał może być granulowany i na nowo formowany w innych zastosowaniach.

W przeciwieństwie do stali kompozyty IXIS umożliwiają scalanie elementów. Przykładem takiego stanu rzeczy może być gniazdo anteny radiowej scalone z płytą dachu. Wprawdzie właściwość tą mają także tworzywa termoutwardzalne, lecz są one cięższe i znacznie trudniejsze w recyklingu.

Kompozyty IXIS są dużo lżejsze od stali. To jedna z ich wielu zalet.

- W sytuacji, gdy producenci starają się obniżyć emisję gazu cieplarnianego i poprawić ekonomikę pojazdów, technologia IXIS stanowi niedrogą i lżejszą wagowo alternatywę wobec stali - mówi Mike Birrell, dyrektor ds. kompozytów do stosowania zewnętrznego w Azdel, Inc. - Jest to zarazem materiał zdecydowanie tańszy od aluminium. Co więcej, jako że tworzywa IXIS są przeznaczone do formowania niskociśnieniowego, które jest procesem o niskiej energochłonności, możliwe jest stosowanie tańszych narzędzi aluminiowych. Wszystkie te czynniki stanowią niezaprzeczalne walory dla producentów pojazdów i ich dostawców.

Kompozytowe tworzywa wzmacniane włóknem szklanym znajdują powszechne zastosowanie w przemyśle lotniczym i aeronautycznym. Firmy SABIC Innovative Plastics i Azdel zaadaptowały tę technologię dla potrzeb motoryzacji, wykorzystując niską odkształcalność i walory estetyczne powierzchni tworzyw wzmacnianych jednokierunkowo ciągłym włóknem szklanym. W odróżnieniu od włókna ciętego, włókno ciągłe ogranicza rozszerzalność cieplną dużych, płaskich elementów wystawionych na bezpośrednie słońce i ekstremalne temperatury.

Czytaj więcej: