Jak usprawnić proces śledzenia i identyfikacji produktu?

Jak usprawnić proces śledzenia…

Możliwość śledzenia i identyfikacji produktów stała się kluczowym wymaganiem dzisiejszych firm produkcyjnych, aby minimalizować ryzyka i zwiększać przewagę nad konkurencją. Sprawdzona funkcjonalność śledzenia i identyfikacji jest ważna, nie tylko w branżach o narzuconych restrykcyjnych normach i przepisach takich, jak medyczna, spożywcza, obronna czy motoryzacyjna. Funkcjonalność ta stała się obowiązkowa dla praktycznie każdego producenta niezależnie od branży, aby uzyskać pełną kontrolę nad produktem, jakością produkcji i większą szybkość odpowiedzi na wymagania klienta. Przeczytaj ten artykuł aby dowiedzieć się więcej o tym, jak usprawnić proces śledzenia i identyfikacji produkt oraz czym jest traceability.

Czym jest tracebility?

Traceability, czyli proces śledzenia i identyfikacji produktu to wiedza, jaka partia surowców i półproduktów (również nazwa dostawcy, numery seryjne) została wykorzystana do wyprodukowania konkretnego produktu oraz kto go otrzymał. Z pomocą systemu nadzorującego partie i numery seryjne istnieje możliwość śledzenia dóbr od momentu gdy dostawca prześle nam surowiec, przez proces dostawy do klienta i wszystkie etapy przygotowania i realizacji produkcji pomiędzy.

Jak nowoczesny system ERP wspiera traceability produktów?

Aby wdrożyć proces śledzenia i identyfikacji produktów, firmy produkcyjne wybierają nowoczesne rozwiązania ERP dedykowane przedsiębiorstwom wytwórczym. Świetnym reprezentantem tego typu rozwiązań IT jest proALPHA. Poniżej znajdują się kluczowe funkcjonalności tego systemu, które umożliwiają wdrożenie traceability w każdej firmie produkcyjnej:

  • Definiowanie rodzajów partii
    Oprogramowanie ERP pozwala na możliwość definiowania rodzajów partii. Użytkownik może zadeklarować partię, jako datę ważności. Istnieje możliwość wyboru odpowiedniej strategii rozchodu dla indeksów sterowanych partią (np. FIFO, FILO, ręczne wskazywanie partii, dobór w zależności od miejsca składowania itp.). Pracownik odpowiedzialny za proces może wybrać czy dla partii możliwy będzie mix na dostawie i produkcji oraz czy wymagany będzie atest i data ważności. Partie powiązać można z planem inspekcji w module Kontrola Jakości systemu proALPHA. Proces może być powiązany z workflow (kontrola jakościowa lub ilościowa)
proalpha1

Definiowanie rodzajów partii

  • Definiowanie rodzajów serii
    Użytkownik systemu może indywidualnie definiować rodzaje i typy numerów serii. Każdy typ produktu może mieć przydzielony osobny wzór numeracji (tzw. maskę).
proalpha2
Definiowanie rodzajów serii

  • Identyfikacja ścieżki produktu
    Ta funkcja umożliwia prześledzenie wszystkich transakcji magazynowych dla wybranej partii/serii (od momentu przyjęcia na magazyn, po przeniesienie na zlecenie do produkcji)

proalpha3

   Identyfikacja ścieżki produktu

  • Identyfikowanie asortymentu na magazynie wysokiego składowania (WMS)
    Możliwość dowolnego definiowania struktury logicznej magazynu i miejsc magazynowania. Każda transakcja magazynowa może być śledzona z dokładnością, co do miejsca składowania oraz partii i serii towaru. Specjalna funkcja pozwala na drukowanie etykiet zawierających kod kreskowy opisujący asortyment (zawiera partię, serię, miejsce składowania, datę ważności i wytworzenia itd.). Transakcje magazynowe mogą być obsługiwane mobilnie za pomocą urządzeń przenośnych dokładnością do wymaganych atrybutów stanu magazynowego artykułu.

proalpha4

Identyfikowanie asortymentu na magazynie wysokiego składowania (WMS)

  • Teczka produktu
    Teczka produktu pozwala zebranie wszystkich kluczowych danych o produkcje w jedno, centralne miejsce. W teczce znajdą się między innymi informacje o okresie gwarancji i zakresie czynności konserwacyjnych możliwych do wykonania. Każda zmiana w teczce jest rejestrowana i zapisywana w historii. Teczka zawiera również informacje na temat każdej wyprodukowanej partii produktu, jak i każdego poszczególnego wyprodukowanego produktu wraz z przypisanym mu numerem serii. Stworzone dobra można analizować w widoku przedstawiającym wszystkie podzespoły i materiały, z których zostały wykonane. Pozwala to na uchwycenie danych potrzebnych do analizowania źródeł pochodzenia problemów i awarii produktu jak i na sprawniejsze działanie działu serwisu, który łatwo sprawdzi, z czego składa się dany produkt i dowie się jakie części należy zamówić i wymienić, aby przywrócić jego sprawność.
proalpha5

Teczka produktu

Czy warto zainwestować w traceability?

Z całą pewnością tak. Wybierając nowoczesny system ERP wyposażony w funkcjonalności umożliwiające wdrożenie procesu śledzenia i identyfikowania produktu osiągniesz przewagę nad konkurencją oraz znacznie polepszysz jakość obsługi klienta. Wszystkie o historii pochodzenia produktu są zawsze na wyciągnięcie ręki.

Wybierz traceability i reaguj szybciej. Prześledź historię produktu, aby odkryć z czego wynika jego awaryjność. Dostarczaj szczegółowe informacje o produkcie, aby spełnić wymagania regulacji i norm. Monitoruj jakość i wydajność produkcji oraz zmniejsz koszty związane z marnotrawstwem.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat proALPHA? Odwiedź naszą stronę – kliknij tutaj!, by poznać więcej funkcjonalności. Zachęcamy też do obejrzenia filmiku, by poznać naszych partnerów!


System ERP + dla średnich przedsiębiorstw
 

System ERP + dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych wraz z narzędziami do analityki i raportowania, planowania korporacyjnego, zarządzania zaopatrzeniem, zarządzania produkcją, zarządzania jakością, zarządzania dostępem zarządzania energią, rejestracji czasu pracy

Polska, 65-021 Zielona Góra, Generała Jarosława Dąbrowskiego 1