Drukuj

Ultradźwięki w zgrzewaniu świateł do jazdy dziennej Ultrasonic Welding of complex 3D-automotive parts with class A surfaces

Zestawy narzędzi wymiennych do stale rosnącej liczby wariantów
Sonotroda oraz gniazdo detalu zainstalowane są w kompletnej ramie wymiennej i stanowią wspólny moduł, który można łatwo wymienić w przypadku produkcji nowej części i złożyć do magazynu. W fazie uruchamiania produkcji praca odbywa się na jednej maszynie; w przypadku dodatkowych wariantów części potrzebny jest tylko zakup dalszych zestawów wymiennych. W ten sposób można zminimalizować liczbę kosztownych komponentów, takich jak generatory ultradźwięków oraz sterowniki, a także zarządzanie bezpieczeństwem (wszystkie części maszyny podstawowej).

Pomiar sonotrod wkręcanych  laserem


Podczas zgrzewania ultradźwiękowego napięcie elektryczne jest najpierw przetwarzane przez generator ultradźwięków na częstotliwość ultradźwiękową w zakresie od 20 do 35 kHz, a następnie na drgania mechaniczne. Drgania te są wprowadzane przez narzędzie zgrzewalnicze, tzw. sonotrodę, do części. Przy 20 kHz jest to bądź co bądź 20 000 ruchów na sekundę. Powstające ciepło topi część w strefie łączenia. Po upływie czasu wytrzymania pod naciskiem część jest połączona materiałowo. Ultradźwięki można stosować natychmiast, bez podgrzewania; czasy cykli są krótsze, a zapotrzebowanie na energię wyraźnie mniejsze niż w przypadku zgrzewania lustrzanego czy wibracyjnego.