Jak realizować każde zamówienia jako jednorazową produkcję?

Jak realizować każde zamówienia…

Polska gospodarka jest jednym z najlepiej rozwijających się systemów gospodarczych Europy. Przez wiele lat tempo rozwoju oparte było o mnóstwo czynników z różnych sektorów zatrudnienia. Wśród firm produkcyjnych prym wiodły dwa: niskie koszty utrzymania pracowników oraz wysoka elastyczność – zarówno pod względem terminu realizacji, jak i zmienności samego produktu.

Konfigurator produktu ERP - Co to jest?

Wiele firm chciałoby zaoferować swoim klientom produkty z większą możliwością personalizacji niż dotychczas, jednak powstrzymują ich zwiększone koszty produkcji. Problem ten może zostać rozwiązany za pomocą konfiguratora produktów. Odpowiednio wdrożony, może zostać wykorzystany do konfigurowania indywidualnych produktów, przy jednoczesnym zachowaniu wydajności produkcyjnej, nawet przy zamówieniu na zaledwie jedną sztukę.

Według badań przeprowadzonych przez University of Applied Sciences Central Hesse (THM), małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż posiadają duże pole do poprawy w zakresie cyfrowych procesów biznesowych. Pośród wielu działów firm produkcyjnych, nawet przodujące działy zakupów wykazują poziom digitalizacji na poziomie zaledwie 54%. Znacznie gorzej jest w przypadku kluczowych procesów związanych ze sprzedażą i produkcją. Tylko co trzecia firma w Niemczech oferuje swoim klientom konfigurator produktów. Przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z tych deficytów, nie są jednak w stanie samodzielnie wdrożyć odpowiednich środków, by zmienić tę sytuację.

Problem może zostać rozwiązany za pomocą wdrożenia rozwiązania proALPHA ERP dedykowanego dla firm produkcyjnych, który posiada wbudowany moduł do konfiguracji produktów. Konfigurator produktów proALPHA ma dostęp do wszystkich informacji zawartych w systemie ERP – od danych artykułów do rzeczywistego wykorzystania maszyn. Dzięki temu informacje, których dostarcza, np. o cenie, są zawsze aktualne. W ten sposób można prześledzić, jak zmiany dokonane w kryteriach konfiguracyjnych, wpływają na ostateczny koszt produktu. Dzięki wszystkim dostępnym danym proALPHA pomaga przyspieszyć decyzję zakupową klientów (warto jednak pamiętać, że narzędzie działa na podstawie ściśle określonych reguł, przedstawiając tylko technicznie możliwe warianty produktu i sprawdzając wiarygodność produktu, dzięki czemu niemożliwe jest zamawianie produktów „niewykonalnych”). Po sfinalizowaniu rozmów z klientem przedstawiciel handlowy jednym kliknięciem myszki tworzy bezbłędną i kompletną ofertę wraz z pismem przewodnim. Dodatkowo narzędzie pozwala również wygenerować modele CAD lub podać oczekiwaną datę dostawy. W kolejnym etapie oferta jest automatycznie zapisywana w systemie zarządzania dokumentami (DMS) proALPHA, a konfigurator po jednym kliknięciu generuje wszystkie dokumenty dotyczące produkcji, takie jak rysunki, struktury produktów i plany pracy. Ponieważ narzędzie jest zintegrowane z systemem ERP, ważne dane i dokumenty przekazywane są automatycznie do kolejnych etapów pracy. W ten sposób sporządzona dokumentacja stanowi podstawę w pełni cyfrowego łańcucha procesów.

Korzyści z wdrożenia konfiguratora produktu

Dlaczego warto wdrożyć Konfigurator Produktu? Przedstawiamy listę korzyści i usprawnień, które osiągają przedsiębiorstwa produkcyjne:

  • Wizualizacje produktu przekonują klientów do zakupu
    Twoi klienci będą mogli zobaczyć produkt poprzez podgląd do szkiców, rysunków i wizualizacji 3D. Dzięki Konfiguratorowi Produktu zobaczą, jak wyglądać będzie produkt w wybranym przez nich kolorze, rozmiarze czy wariancie. Wizualizacje utwierdzają klienta w przekonaniu, że produkt będzie zgodny z jego oczekiwaniami, co wpływa na skrócenie czasu podejmowania decyzji i zwiększenie satysfakcji klientów poprzez dostosowanie produktów do indywidualnych oczekiwań klienta.

  • Ocena możliwości wykonania produktu
    Nie każda kombinacja parametrów konfiguracyjnych ma sens. Konfigurator powinien mieć za zadanie wykluczenie sprzecznych ze sobą elementów konfiguracji. Na przykład szyberdachu w samochodzie typu kabriolet.

  • Ogranicz silosy danych
    Konfigurator produktu uruchomiony, jako niezależna aplikacja, niepołączona z systemami produkcyjnymi i sprzedażowymi to kiepski pomysł. Zamiast tego, zastanów się nad stworzeniem płynnego procesu zaczynającego się na złożeniu zamówienia do modułu sprzedażowego bezpośrednio z aplikacji konfiguratora. Taką możliwość zapewnia Konfigurator Produktu wbudowany w system ERP.

  • Parametry wyrobu pod kontrolą
    Im szybciej wszystkie parametry zamówionego produktu zostaną zdefiniowane – tym lepiej. Integracja i przenoszenie danych bezpośrednio do oprogramowania produkcyjnego sprawi, że zlecenia będą realizowane szybko i efektywnie, nawet dla zamówień na jedną sztukę produktu.

  • Dostęp do terminu realizacji zamówienia
    W kontekście decyzji o zakupie, oprócz ceny, równie ważny jest przewidywany termin realizacji zamówienia. Jest to możliwe tylko w momencie, gdy konfigurator czerpie informacje bezpośrednio z oprogramowania ERP lub jak w przypadku proALPHA ERP – jest jego integralną częścią.

  • Natychmiastowe wyceny
    Już na poziomie tworzenia konfiguracji, klient powinien poznać dokładny kosztorys realizacyjny. Indywidualna oferta może zostać skrojona na miarę w zależności od klienta. Wszystko to może być dokonane za pomocą specjalnie zdefiniowanych formuł w systemie proALPHA.

  • Dostęp do klienta końcowego
    W przypadku dużych i skomplikowanych zamówień, konsultant sprzedażowy zawsze powinien zająć się tematem osobiście. Dla pozostałych zapytań, udostępnij klientowi platformę, gdzie sam skomponuje składniki oferty i przekształci ją do zamówienia, które trafi bezpośrednio do programu sprzedażowego w celu jego realizacji.

Komu jest potrzebny konfigurator produktu ERP?

Rynek wymusza na producentach coraz większą elastyczność. Klienci pragną otrzymywać produkt indywidualny, nowoczesny, spersonalizowany. Bardzo dobrze widać to w branży dóbr konsumpcyjnych. Dzisiaj nie wystarczy być firmą produkującą i wypuszczającą smartfony na rynek. Aby utrzymać się w branży, należy raz w roku wypuszczać nową linię modelową, która być może niewiele różni się od poprzednika, ale ma wyższy numerek i atrakcyjny wyróżnik, którym można się pochwalić. Podobnie rzecz ma się z produkcją samochodów. Na początku historii przemysłu Henry Ford powiedział, że jego auto może mieć dowolny kolor, byleby był to czarny. Wynikało to z prostego założenia o ograniczeniu linii produkcyjnej. Dawało to szansę szybkiej produkcji, choć oczywiście z konsekwencją powtarzalności.

Jeszcze kilka lat temu producenci aut dawali klientom wybór spośród kilku barw nadwozia i kilku zestawów wyposażenia. Dzisiaj, korzystając z konfiguratorów, jesteśmy w stanie dobrać w zasadzie każdy element z osobna: auto z klimatyzacją, ale bez radia? Nie ma problemu. Samochód ze skórą i nawigacją, ale bez elektrycznych szyb? Oczywiście, klient nasz Pan.

Jak widać, w zasadzie cały świat przyzwyczaja się do myśli, że indywidualizacja produktu jest kluczem do sukcesu, a droga do jego osiągnięcia niekoniecznie wiedzie przez wykorzystanie taniej siły roboczej.

Jednak czy taki model działania można zastosować w przypadku bardziej wyrafinowanej produkcji? Czy istnieje możliwość zindywidualizowania produktu w ramach pewnej standardowej grupy cech? Czy można to zrobić bez zwiększania kosztów jednostkowych, a nawet je obniżając? Odpowiedź na te pytania brzmi: tak!

Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem konfiguratorów produktów

Jeden z naszych klientów: producent zabudów skrzyniowych, poprosił nas o rozwiązanie problemu. Od jakiegoś czasu jego klienci coraz częściej prosili o pewne modyfikacje standardowych zabudów. Oczywiście każdorazowo niezbędna była interwencja konstruktora. Niezależnie od tego czy klient chciał przesunąć drzwi, czy zastosować inną windę, konstruktor musiał stworzyć nowy model, wykonać niezbędne obliczenia, a następnie udostępnić nowe dane osobom wprowadzającym je do systemu ERP. W kolejnym kroku niezbędną kontrolę wykonać musiał technolog, który w zależności od nowych wymagań – albo uruchamiał produkcję, albo szukał sposobu na realizację „kaprysu” klienta, którego nie da się wykonać korzystając z aktualnego parku maszyn. Średnio, od momentu otrzymania wytycznych przez konstruktora, do momentu, w którym dokumentacja była zdatna do użycia, na produkcji mijało kilka dni pracy. Potrzebne było rozwiązanie, które skróciłoby do maksimum termin dostarczania produktu gotowego.

Aby wspomóc klienta, zastosowaliśmy dwa narzędzia: konfigurator produktów oraz narzędzie do integracji z systemami CADowskimi, o nazwie CA-Link. Pierwszy odpowiadał za zebranie wszystkich danych o zamawianej zabudowie (wysokość, szerokość, liczba drzwi bocznych, ich umiejscowienie itd.). W sumie do konfiguracji użytych zostało ponad 25 różnych parametrów. Po zebraniu wszystkich wymagań, system wykonuje dwa kroki: po pierwsze, na podstawie przygotowanej logiki, tworzy kompletną listę materiałową części niezbędnych do wyprodukowania danej zabudowy oraz tworzy marszruty każdej, niezbędnej operacji (odpowiednio dobierając czasy). Po drugie, przesyła parametry do oprogramowania CAD, które na podstawie wcześniej stworzonych modeli ogólnych tworzy model 3D dokładnie tego wyrobu, który jest konfigurowany.

Istotna rola Bill Of Materials (BOM)

Po zakończeniu konfiguracji i akceptacji, produkt umieszczany jest w planie produkcji. Wszystko odbywa się w ramach jednego systemu ERP proALPHA. Dzięki temu w ciągu kilku minut zupełnie nowy produkt ma pełną dokumentację, a plan produkcji jest zaktualizowany o wszystkie zlecenia i podzlecenia, składające się na przygotowanie produktu. W całym procesie istotną rolę odgrywa BOM, czyli z angielskiego Bill Of Materials, oznaczający wielopoziomowe zestawienie materiałów, zawierające półprodukty, komponenty, surowce wraz z ilościami wymaganymi do dotrzymania terminu dostarczenia wyrobu gotowego. Bez właściwej struktury materiałowej, a zatem z brakiem chociażby jednego elementu niezbędnego do procesu produkcji, cała procedura może znacząco się wydłużyć. Dzięki zgranemu systemowi unikamy takiej sytuacji, a poszczególne działy mają wszystko pod kontrolą.

Jak przyznaje klient, po modyfikacji czas niezbędny na przygotowanie produktu skrócił się z trzech dni do niecałych 30 minut, włączając w to wszystkie niezbędne ustalenia z klientem. Wydajność działu konstrukcji i przygotowania produkcji wzrosła o kilkaset procent, a sprzedaż zyskała potężne narzędzie do promowania marki wśród klientów. Każde zamówienie jest realizowane, jak jednorazowa produkcja. Za pomocą konfiguratora można łączyć najczęściej występujące przypadki w „warianty standardowe”, co zmniejsza koszty działu projektowego oraz zapewnia przestrzeń do poszukiwania kreatywnych rozwiązań w przypadku wyrobów wykonywanych na zamówienie.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwiązań proponowanych przez proALPHA? Odwiedź naszą stronę internetową – kliknij tutaj! i poznaj nasze produkty! A jeśli zainteresował Cię temat konfiguratora produktów zachęcamy do obejrzenia materiału video:



System ERP + dla średnich przedsiębiorstw
 

System ERP + dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych wraz z narzędziami do analityki i raportowania, planowania korporacyjnego, zarządzania zaopatrzeniem, zarządzania produkcją, zarządzania jakością, zarządzania dostępem zarządzania energią, rejestracji czasu pracy

Polska, 65-021 Zielona Góra, Generała Jarosława Dąbrowskiego 1