Nowa technologia tworzyw sztucznych w lakierowaniu proszkowym


Gdy do tych własności dodano wypełnienia nadające elementom z tworzyw sztucznych przewodnictwo pozwalające przyciągać elektrostatycznie powłokę proszkową podobnie jak w przypadku elementów metalowych, światowy przemysł szybko przekonał się do tworzyw przewodzących.

Producenci pojazdów dostrzegli też potencjał związany ze stosowaniem tych tworzyw w procesach lakierowania proszkowego, czego efektem były nowe wymagania.

W GE Plastics opracowano całą rodzinę formuł, które dobrze sprawdzą się w procesach lakierowania na mokro i metodą proszkową, jak i formuły przeznaczone specjalnie do lakierowania proszkowego.

Tworzywa przewodzące pozwalają równocześnie korzystać z zalet lakierowania proszkowego i z łatwości kształtowania elementów z tworzyw sztucznych przez formowanie lub wytłaczanie. W wielu sektorach przemysłu określono je mianem przełomu.

Materiały przewodzące coraz głębiej penetrują rynek tworzyw sztucznych lakierowanych proszkowo. Możliwość lakierowania ich na jednej linii łącznie z elementami metalowymi skutecznie eliminuje następujące problemy: trudność w dopasowaniu kolorów uzyskiwanych z różnych linii lakierniczych, koszty związane z większą ilością zapasów u użytkowników samodzielnie nakładających lakiery oraz skutki ekologiczne fazy lakierowania na mokro.

Jednocześnie materiały przewodzące pozwalają korzystać ze wszelkich zalet typowych dla łatwo formowalnego tworzywa, jak projektowanie jako całości skonsolidowanych elementów, które wcześniej musiały się składać z kilku odrębnych części.

Wytrzymały i uniwersalny stop tworzyw sztucznych
Uzyskany przez GE stop poliamidu (PA) i polioksyfenylen (PPE) jest materiałem o wyjątkowej charakterystyce pod względem wytrzymałości mechanicznej oraz odporności chemicznej i cieplnej, co predestynuje go do najrozmaitszych zastosowań w wielu dziedzinach.

Dzięki modyfikacjom w celu dostosowania do wymogów lakierowania proszkowego metodą elektrostatyczną i odporności na temperaturę utwardzania (210 st. C) materiał ten może być lakierowany proszkowo przy użyciu większości odmian chemicznych procesu funkcjonujących na rynku, jak poliestry, epoksydy i hybrydy.

Tworzywo spełnia też kryteria wytrzymałości mechanicznej obowiązujące dla elementów poszycia nadwozia pojazdów mechanicznych oraz elementów strukturalnych mebli biurowych i obudów dla rynku telekomunikacyjnego.

Czytaj więcej: