Zwracali uwagę na znaczne obciążenia administracyjne wynikające z obowiązków raportowania, weryfikacji emisji CO₂ zawartych w towarach, umorzeń certyfikatów oraz powiązanych z tym kosztów i potencjalnych kar za podanie nieprawidłowych danych. Podkreślali, że mechanizm w obecnej formie prowadzi do pogorszenia konkurencyjności unijnego przemysłu, zwłaszcza w kontekście wysokich kosztów związanych z systemem EU ETS. Wskazali również szereg postulatów, które mogłyby usprawnić funkcjonowanie CBAM - w tym m.in. utrzymanie bezpłatnych uprawnień dla sektorów objętych mechanizmem, wdrożenie mechanizmu kompensacji kosztów pośrednich oraz przesunięcie w czasie trajektorii wygaszania darmowych uprawnień.
Dyskusję "Chemical Industry Package - w poszukiwaniu złotego środka między ochroną konkurencyjności a celami zielonej transformacji" moderował Szymon Domagalski, Radca ds. Regulacji, Pion Rzecznictwa i Legislacji w Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego. W dyskusji wzięli udział: Teresa Bernheim, Senior Manager Chemicals Policy in Corporate Communications, Lanxess, dr Maria Dolors Núñez Sanchez, Technological Opportunities Analysis Team Leader, ACCIÓ (Catalan Competitiveness Agency), Sylwester Jachna, Dyrektor SHE&Q, Synthos, dr inż. Igor Korczagin, Dyrektor ds. Strategii, PCC Rokita, Mateusz Leźnicki, Adwokat, Starszy Prawnik, Dentons, Otto Linher, Senior Expert, DG Internal Market, Industry, Enterprise and SMEs REACH Unit, Komisja Europejska, Piotr Majdański, Kierownik Biura Zarządzania Jakością i Chemikaliami, ANWIL, Veronica Manfredi, Director for Zero Pollution and Green Cities, Directorate-General for Environment, Komisja Europejska i Kinga Świerad, Advocacy Specialist, BASF Polska. Uczestnicy rozmawiali o rejestracji polimerów oraz ryzyku nadmiernych obciążeń regulacyjnych, które mogą przewyższać potencjalne korzyści. Omówiono również nowe podejście do rozporządzenia REACH, wskazując na potrzebę równowagi między podejściem skrajnie ostrożnościowym a wykonalnością przepisów. W kontekście rozporządzenia CLP zastanawiano się, czy uproszczenia są możliwe do osiągnięcia i jak je wdrożyć bez utraty skuteczności. Eksperci poruszyli też temat Critical Chemicals Act, który ocenili jako potencjalnie ważne narzędzie strategiczne, choć wymagające dalszego doprecyzowania. Ostatni z Okrągłych Stołów podczas XII Kongresu Polska Chemia zatytułowany "Dekarbonizacja przemysłów energochłonnych - w poszukiwaniu spójnej i skutecznej strategii dekarbonizacji" moderowała dr Sonia Buchholtz, Dyrektorka Programu Finansowanie Transformacji i Przemysł, Forum Energii. W dyskusji wzięli udział: dr inż. Paweł Bielski, Wiceprezes Zarządu, Grupa Azoty, Olga Dzilińska-Pietrzak, Manager ds. Regulatory Affairs, Towarowa Giełda Energii, Damian Fogel, Dyrektor Biura Regulacji Międzynarodowych, Orlen, Klaudia Kleps, Dyrektor Pionu Rzecznictwa i Legislacji, Polska Izba Przemysłu Chemicznego, Paolo Mazzara, Commercial Director for Energy Vector, Nextchem, Paweł Różycki, Zastępca Dyrektora, Departament Ochrony Powietrza i Negocjacji Klimatycznych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Łukasz Sawicki, Radca, Departament Energii Jądrowej, Ministerstwo Przemysłu i Adrian Szkudlarski, Prezes Zarządu, Rafineria Gdańska. Eksperci ocenili dotychczasowe postępy w realizacji krajowych celów redukcji emisji oraz wskazali najważniejsze wyzwania stojące przed przemysłem, w tym sektorem chemicznym. Podkreślili, że skuteczna dekarbonizacja wymaga stabilnych i przewidywalnych ram regulacyjnych, a także jasnego określenia filarów transformacji. Jednym z warunków powodzenia transformacji jest zachowanie zasady neutralności technologicznej. Dekarbonizacja przemysłu nie powinna opierać się na promowaniu wybranych technologii kosztem innych, lecz na umożliwieniu przedsiębiorstwom wyboru najbardziej efektywnych rozwiązań w zależności od ich specyfiki, poziomu gotowości technologicznej oraz możliwości wdrożeniowych.
Podczas XII Kongresu Polska Chemia w Krakowie doszło również do oficjalnego podpisania porozumienia o strategicznym partnerstwie pomiędzy Polską Izbą Przemysłu Chemicznego, reprezentowaną przez Prezesa Zarządu, dr. inż. Tomasza Zielińskiego, a Siecią Badawczą Łukasiewicz, reprezentowaną przez Wiceprezesa Wiesława Skwarko. Porozumienie ma na celu zacieśnienie współpracy pomiędzy nauką a przemysłem oraz wspólne budowanie innowacyjnej, zrównoważonej i konkurencyjnej branży chemicznej w Polsce. Więcej informacji o porozumieniu znajduje się tutaj.
Zarówno pierwszego, jak i drugiego dnia Kongresu agenda obejmowała szereg paneli dyskusyjnych, rozmów eksperckich i prezentacji, odbywających się równolegle w dwóch salach konferencyjnych. Dyskusje koncentrowały się wokół kluczowych wyzwań związanych z transformacją energetyczną i konkurencyjnością europejskiego przemysłu chemicznego w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu geopolitycznym i regulacyjnym. Szczególne miejsce zajęła tematyka nowoczesnej infrastruktury - od inwestycji w sieci przesyłowe, przez magazyny energii i gaz jako paliwo przejściowe, po integrację inteligentnych sieci i innowacyjnych narzędzi diagnostycznych - jako filarów bezpieczeństwa energetycznego i ciągłości produkcji.

Dyskusje poświęcone globalnym napięciom handlowym ukazały narastającą niepewność wokół polityki celnej, skutków dla łańcuchów dostaw oraz skuteczności dotychczasowych mechanizmów ochrony rynku. Istotną część debat stanowiła refleksja nad nowymi inicjatywami legislacyjnymi UE - takimi jak Clean Industrial Deal czy pakiet Omnibus - w kontekście ich wpływu na konkurencyjność i zdolność firm do adaptacji wobec rosnących wymagań ESG. Dużo uwagi poświęcono także innowacjom i inwestycjom zarówno w wymiarze technologicznym, jak i organizacyjnym z naciskiem na rozwój tworzyw sztucznych, wdrażanie zaawansowanych narzędzi cyfrowych i sztucznej inteligencji oraz ochronę infrastruktury przed zagrożeniami cybernetycznymi. Podjęto również temat gospodarki o obiegu zamkniętym jako możliwą odpowiedź na rosnącą presję środowiskową. W kontekście polityki klimatycznej dyskusje dotyczyły realnych możliwości przemysłu energochłonnego w osiąganiu celów redukcyjnych. Uczestnicy wskazywali także na rolę wodoru, energii jądrowej i technologii CCS oraz podkreślali potrzebę większego realizmu i elastyczności
w planowaniu transformacji.
Wnioski wypracowane podczas wszystkich elementów agendy XII Kongresu Polska Chemia mogą przełożyć się na kształtowanie przyszłych polityk wspierających odbudowę konkurencyjności, stabilności i bezpieczeństwa sektora chemicznego - a tym samym całej gospodarki.
XII Kongres Polska Chemia miał charakter międzynarodowy. W licznych panelach dyskusyjnych, debatach strategicznych, rozmowach eksperckich i okrągłych stołach wzięło udział blisko 90 ekspertów - przedstawicieli świata administracji - unijnej i krajowej, krajowego i zagranicznego biznesu, nauki, organizacji branżowych, a także największych firm polskiego sektora chemicznego.